Főoldal > 2016/2017. tanév > Osztályozás és információkereső nyelvek

Tantárgy kódja

PSO1104L

Tantárgy neve

Osztályozás és információkereső nyelvek

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

10 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy elsajátításának célja, hogy a hallgató megismerje az iskolai könyvtárakban leggyakrabban használt információ visszakereső nyelvek jellemzőit, használati formáit.

Cél angol

The course goal is to give knowledge to students about the most used information retrieval languages. Furthermore, to learn these languages characteristics and usage. 

Tartalom

A könyvtári osztályozás célja, feladatai. Az információkereső nyelvek tipológiája. A tartalmi feltárás folyamata. A feldolgozási egységek azonosítása, a tartalmat leíró mondat (tézismondat) megállapítása. Az Egyetemes Tizedes Osztályozás története, általános jellemzői. Az ETO szerkezete, felépítése. Főtáblázati rész. Főosztályok jellemzése. Segédtáblázat, alosztások rendszere, jelzetszerkesztési analógiák. Jelzetalkotás, jelzetszerkesztési szabályok. Előnyszabály, sorrendi szabály. A tárgyszavas osztályozási rendszer, a tárgyszó kiválasztásának minőségi és mennyiségi kérdései. A tárgyszó szabályozása. Tárgyszó rendszerek, tárgyszó katalógusok.

Tartalom angol

The goal of the librarian classification. Typology of information retrieval languages. Process of content reveal. Identify processing item, establish the content descriptive sentence. The history of the Universal Decimal Classification (UDC) and general characteristics. Construction of UDC. Main table parts. Main classes characterization. Common auxiliary tables. UDC Synthetic Structure. Create classification number, rules. Subject-heading classification system. Questions of selecting subject-heading, qualitative and quantitative questions. Regulation of subject-heading. Subject-heading systems, subject-heading catalogues.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

1. Hajdú Ágnes-Babiczky Béla: Bevezetés az információkereső nyelvek elméletébe és gyakorlatába.- Bp.: Universitas, 1998. 2. Horváth Tibor-Orbán Éva: PRECIS.-In.: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 1987. 7.sz. 311-323.p. 3. Horváth Tibor-Papp István: Könyvtárosok kézikönyve 2. Budapest: Osiris, 2001. 4. Környei Márta: Könyvtári osztályozás. Budapest: Tankönyvkiadó, 1990. 5. Ungváry Rudolf, Vajda Erik: Könyvtári információkeresés, Budapest: Typotex, 2002.

Irodalom angol

1. Lois Mai Chan (September 28, 2007), Cataloging and classification (Cataloging and Classification ed.), The Scarecrow Press, Inc., ISBN 9780810859449, 0810859440 2. Buchanan, Brian. Theory of Library Classification. Outlines of modern librarianship. London: C. Bingley, 1979. ISBN 0851572707 ISBN 9780851572703 3. Dewey, Melvil, et al. Dewey Decimal Classification and Relative Index. Albany, New York: Forest Press, a division of OCLC Online Computer Library Center, 1989. ISBN 0910608377 ISBN 9780910608374 4. Wynar, Bohdan S., Arlene G. Taylor, and Jeanne Osborn. Introduction to Cataloging and Classification. Library science text series. Littleton, Colo: Libraries Unlimited, 1980. ISBN 0872872203 ISBN 9780872872202 ISBN 0872872211 ISBN 9780872872219

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Iszály György Barna