Tantárgy kódja
TKM2100
Tantárgy neve
Együttnevelés
Tantárgy angol neve
Inclusive Education
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
5 féléves képzésben: TKM1014
Ajánlott félév
2 (5 féléves képzésben 3)
Cél
Az inkluzív (befogadó) szemlélet kialakulásának segítése. Cél, hogy a hallgató kapjon képet arról, hogy kik azok, akik számára valamilyen speciális formában segítség nyújtható, és felkészíteni arra, hogy a pedagógusként hol és milyen módon tud ebben a folyamatban részt venni. Képessé tenni a hallgatókat a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulócsoportok felismerésére, megismertetni a sajátos nevelési szükségletű tanulói csoportok problémahátterét (okok, tünetetek, kezelése).
Cél angol
Facilitating the emergence of inclusive approach.
Tartalom
A habilitáció, rehabilitáció fogalomköre. A segítséget igénylő gyerekekről általában. A sajátos nevelési igény (SNI) okai, tünetei, fokozatai. A sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek köre. A befogadó pedagógia elvei, az együttnevelés gyakorlati megvalósítása. Kitekintés az integráció nemzetközi és hazai gyakorlatára. Rehabilitációs lehetőségek, integrált oktatásuk lehetőségei, törvényi háttere, gyakorlati teendők.
Tartalom angol
Understanding basic notions (integration, segregation, inclusive education, special educational need, forms of integration. Legal background and history of integration. Specific education for children with special educational needs and with disadvantages. Admissive schools (personal and material conditions). Integration practice in Hungary – research experience, int
egration models. Practical differentiation.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Zászkaliczky Péter - Verdes Tamás (szerk.) (2004): Tágabb értelemben vett
gyógypedagógia. ELTE Bárczi G. GYFK - Kölcsey FRSZ, Budapest
Kálmán Zsófia - Könczei György (2002): A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris,
Budapest
Szűcs Marianna (2003) Esély vagy sorscsapás. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.
Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest
Porkolábné Balogh Katalin (1992): Kudarc nélkül az iskolában. Alex-typo Bt.
Irodalom angol
Zászkaliczky Péter - Verdes Tamás (szerk.) (2004): Tágabb értelemben vett
gyógypedagógia. ELTE Bárczi G. GYFK - Kölcsey FRSZ, Budapest
Kálmán Zsófia - Könczei György (2002): A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris,
Budapest
Szűcs Marianna (2003) Esély vagy sorscsapás. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.
Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest
Porkolábné Balogh Katalin (1992): Kudarc nélkül az iskolában. Alex-typo Bt.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pornói Imre