Tantárgy kódja
PST1232L
Tantárgy neve
Kollaboratív tanítási gyakorlat I. Matematika óra közös tervezése*
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 18
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
Interaktív team-munka begyakorlása matematika órák közös tervezésében, a résztvevők módszertani kultúrájának és tudatosságának fejlesztése és a tanítás hatékonyságának növelése érdekében. Felkészülés hasonló kollaboratív tanártovábbképzés szervezésére, vezetésére.
Cél angol
Collaborative planning of mathematics lessons.
Tartalom
A kollaboratív tanítási gyakorlat szervezési modellje:
A résztvevők legfeljebb hatos csoportokba osztva együttműködnek a közös óratervezésben és óraelemzésben. Minden csoport három órát tervez és elemez közösen. A csoport hat különböző (önkéntes vagy kijelölt) tagja tartja meg a csoport előtti órákat valamelyik gyakorlóiskolában vagy valamelyik hallgató iskolájában. Mindegyik óra előtt legalább egy héttel a csoport 3 órás közös tervezést végez (az előzőleg megállapodott órára, egyénileg vagy e-kapcsolatban felkészülve erre) szakvezető, mentor vagy/és akadémiai oktató vezetésével. Az óra után a csoportok 1 órás közös elemzést végeznek a vezetővel, majd konzultációs napon 1 órás plenáris elemzés és értékelés történik az összes csoport részvételével az összes óráról.
Az óra témájának, didaktikai feladatának, céljainak meghatározása után a csoport kialakítja a domináns munkaformát. Az óra felépítéséről, feladatanyagáról, módszereiről ötletbörze, javaslatok és vita folyik. A csoport előtt tanító a javaslatok és vita alapján döntéseket hoz, majd elkészíti óratervezetét, melyet a szakvezető/mentor/oktató hagy végül jóvá. A már megtartott órák tanulságait is figyelembe veszik a következő óra tervezésében. A csoport felkészül a hospitálás módjára, a látottak rögzítésére (jegyzetelés, űrlap, órafelvétel, stb.) és a komplex óraelemzésre. Általánosan a hatékonyság és eredményesség célját tűzzük ki, melynek részeként azonban hasznos lehet egy hangsúlyos konkrét innovatív cél, illetve előzetes hipotézisek felállítása is.
Tartalom angol
Collaborative planning of mathematics lessons.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
1. Dr. Czeglédy István (ed): Matematika tantárgypedagógia, Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2002.
2. Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi
megújítására. Magyar Pedagógia 3. szám, 1998.
Irodalom angol
1. Jerome Bruner: The Culture of Education. Harvard University Press, 1996.
2. Robert J. Sternberg and Talia Ben-Zeev (eds.): The Nature of mathematical Thinking. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, NJ. 1996.
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Kovács Zoltán