Főoldal > 2016/2017. tanév > Kollaboratív tanítási gyakorlat I. Matematika óra közös tervezése*

Tantárgy kódja

PST1232L

Tantárgy neve

Kollaboratív tanítási gyakorlat I. Matematika óra közös tervezése*

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 18
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

Interaktív team-munka begyakorlása matematika órák közös tervezésében, a résztvevők módszertani kultúrájának és tudatosságának fejlesztése és a tanítás hatékonyságának növelése érdekében. Felkészülés hasonló kollaboratív tanártovábbképzés szervezésére, vezetésére.

Cél angol

Collaborative planning of mathematics lessons.

Tartalom

A kollaboratív tanítási gyakorlat szervezési modellje: A résztvevők legfeljebb hatos csoportokba osztva együttműködnek a közös óratervezésben és óraelemzésben. Minden csoport három órát tervez és elemez közösen. A csoport hat különböző (önkéntes vagy kijelölt) tagja tartja meg a csoport előtti órákat valamelyik gyakorlóiskolában vagy valamelyik hallgató iskolájában. Mindegyik óra előtt legalább egy héttel a csoport 3 órás közös tervezést végez (az előzőleg megállapodott órára, egyénileg vagy e-kapcsolatban felkészülve erre) szakvezető, mentor vagy/és akadémiai oktató vezetésével. Az óra után a csoportok 1 órás közös elemzést végeznek a vezetővel, majd konzultációs napon 1 órás plenáris elemzés és értékelés történik az összes csoport részvételével az összes óráról. Az óra témájának, didaktikai feladatának, céljainak meghatározása után a csoport kialakítja a domináns munkaformát. Az óra felépítéséről, feladatanyagáról, módszereiről ötletbörze, javaslatok és vita folyik. A csoport előtt tanító a javaslatok és vita alapján döntéseket hoz, majd elkészíti óratervezetét, melyet a szakvezető/mentor/oktató hagy végül jóvá. A már megtartott órák tanulságait is figyelembe veszik a következő óra tervezésében. A csoport felkészül a hospitálás módjára, a látottak rögzítésére (jegyzetelés, űrlap, órafelvétel, stb.) és a komplex óraelemzésre. Általánosan a hatékonyság és eredményesség célját tűzzük ki, melynek részeként azonban hasznos lehet egy hangsúlyos konkrét innovatív cél, illetve előzetes hipotézisek felállítása is.

Tartalom angol

Collaborative planning of mathematics lessons.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

1. Dr. Czeglédy István (ed): Matematika tantárgypedagógia, Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2002. 2. Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi megújítására. Magyar Pedagógia 3. szám, 1998.

Irodalom angol

1. Jerome Bruner: The Culture of Education. Harvard University Press, 1996. 2. Robert J. Sternberg and Talia Ben-Zeev (eds.): The Nature of mathematical Thinking. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, NJ. 1996.

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Kovács Zoltán