Főoldal > 2016/2017. tanév > Tanulási nehézségek-fejlesztő eljárások

Tantárgy kódja

PSI1224L

Tantárgy neve

Tanulási nehézségek-fejlesztő eljárások

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 10
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A hallgatók ismerjék meg a tanulási nehézségek kritériumait, jellemzőit, és a diagnosztika, illetve a korrekció tartalmát, helyszíneit. Sajátítsák el a különböző súlyossági fokozatok közötti különbségtétel (tanulási akadályozottság, tanulási zavar, tanulási gyengeség, tanulási elmaradás) pedagógiai és pszichológiai ismérveit. Szerezzenek gyakorlati ismereteket a diagnosztika értelmezésében, az egyéni fejlesztési tervek készítésében és a fejlesztő tevékenységben.

Cél angol

Characteristics and diagnostic criteria for learning difficulties. The development procedure and institutional background. Differentiation between the grades of learning problems: learning disorders, learning problems and learning disabilities. Pedagogical and psychological characteristics. Gain practical information on the interpretation of diagnostic process. The course provide information on individual development plans and development procedures.

Tartalom

A tanulási akadályozottság – zavar – nehézség – gyengeség – elmaradás fokozatainak ismérvei. Az ellátórendszerek, segítő, támogató szolgáltatások rendszere, kompetenciák megoszlása. A tanulási nehézséget mutató gyermekek szakszolgálati ellátása (nevelési tanácsadó). A nevelési tanácsadók munkája, szerepe, oktatási intézmény - nevelési tanácsadó kapcsolata. A tanulási nehézséget mutató gyermek jellemzői (személyiségjellemzők, szociális kapcsolatok, terhelhetőség, motivációk, kritikus elemi készségek, kulturális kötődések, értékorientációk, a családi és az oktatási intézmény miliője). Eltérő kognitív, mozgásos, érzékszervi, beszéd- pszichés fejlődésmenet. Az iskolaérettség. Folyamatmegfigyelés és folyamatdiagnosztika. Prevenció a családban, az óvodában, az iskolában. Habilitás és rehabilitációs lehetőségek.

Tartalom angol

Characteristics of the grades of learning problems: learning disorders, learning problems and learning disabilities. Institutional background and the system of helping services. Characteristics of children with learning difficulties (personality, social relationships, capacity, motivation, basic skills, cultural characteristics, value orientation, family and educational environment). Different cognitive, motion, sensual, verbal and psychological development. School readiness. Prevention in school, preschool and family. Possibilities of habilitation and rehabilitaton.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

• Englbrecht, A. – Weigert, H. (1996): Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását, BGGYTF. Budapest. • Marton Dévényi Éva: Alapozó terápia elmélete és gyakorlata, In: Martonné Tamás M.: Fejlesztő pedagógia, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 32-67. o. évszám nélkül, interneten www.alapozoterapiak.hu • Nagy J., Józsa K., Vidákovich T. és Fazekasné Fenyvesi M. (2002): DIFER – Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer 4-9 évesek számára www.edu.u-szeged.hu/difer/ • Porkolábné dr. Balogh Katalin (1992): Kudarc nélkül az iskolában, Alex-Typo Kiadó, Budapest. • Zsoldos M., Sarkadi K. (szerk.) (1994): Meeting Street School Szűrőteszt (MSSST) Szűrőeljárás óvodáskorban a tanulási zavar lehetőségeinek vizsgálatára, TK, BGGYTF, Budapest.

Irodalom angol

• Englbrecht, A. – Weigert, H. (1996): Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását, BGGYTF. Budapest. • Marton Dévényi Éva: Alapozó terápia elmélete és gyakorlata, In: Martonné Tamás M.: Fejlesztő pedagógia, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 32-67. o. évszám nélkül, interneten www.alapozoterapiak.hu • Nagy J., Józsa K., Vidákovich T. és Fazekasné Fenyvesi M. (2002): DIFER – Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer 4-9 évesek számára www.edu.u-szeged.hu/difer/ • Porkolábné dr. Balogh Katalin (1992): Kudarc nélkül az iskolában, Alex-Typo Kiadó, Budapest. • Zsoldos M., Sarkadi K. (szerk.) (1994): Meeting Street School Szűrőteszt (MSSST) Szűrőeljárás óvodáskorban a tanulási zavar lehetőségeinek vizsgálatára, TK, BGGYTF, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Jánvári Miriam Ivett

Ekvivalencia

INM1012L