Tantárgy kódja
PSG1125L
Tantárgy neve
Alulteljesítés, tanulási zavarok I.
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 10
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A tantárgy tanításának célja, hogy a hallgató elsajátítsa az alulteljesítő és tanulási zavarral küzdő gyermekek problémáit.
A hallgatók ismerjék meg azokat a pedagógiai és pszichológiai eljárásokat, segítő módszereket, melyeket alkalmazni tudnak a pedagógusi hivatásuk során.
Ismeri az alulteljesítés definícióit és háttereit, a tanulási zavarok értelmezését, az oktatás felelősségét az alulteljesítés kialakulásában, a szocializáció szerepét a fejlődésben, a pszichés zavarokat a gyermekkorban.
Cél angol
The goal of the subject is that students acquire learning deficits’ and underachiever children’s problems. Students acquire those pedagogic and psychological methods, supporting methods which can be used in pedagogic profession. Let to know the concept and the reason of underachievement, interpret learning deficits, and understand the responsibility of the education in development of learning deficits, the role of socialization in improvement, the psychical disorders in childhood.
Tartalom
Az alulteljesítés fogalmának, jellemzőinek és okainak megismerése. Az alulteljesítő tehetségesek főbb csoportjainak azonosítása, problematikájának megértése. A kreativitás, és szerepe az alulteljesítésben és kezelésében. Másság és tehetség. Neurológiai alapú teljesítményzavarok és a tehetség kapcsolata specifikus tanulási zavarok hiperaktivitás és figyelemzavar. Asperger szindróma és a tehetség. Szocio-kulturális hátrány és a tehetség kapcsolata. A kora gyermekkori ellátás lehetőségeinek megismerése.
Tartalom angol
• Acquire the concept, the characteristics and the reasons of underachievement
• Refer underachiever talent’s different types and understand the problems of underachiever talent
• Creativity, and its role in the development and treatment of the underachievement
• Otherness and talent
• The relationship between neurological achievement problems and talent; special learning deficits, hyperactivity, attention deficit
• Asperger syndrome and talent
• The relationship between socio-cultural handicap and talent
• Facilities of early improvement
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
• Gyarmathy É. (2007): A tehetség. Háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE Kiadó, Budapest.
• Gyarmathy É. (2007): Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
• Gyarmathy É. (2002): Alulteljesítő tehetségesek. Az általánostól a különösig. Pszichológia különszáma, Gondolat, Budapest. 251-275.
• Gyarmathy É. (2003): Tehetséggondozás – Szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű kiemelkedő képességekkel rendelkező gyerekek alulteljesítése. TaníTani, 24-25. 70-78. old.
• Gyarmathy É. (2009): Atipikus agyi szerveződés és a tehetség. Pszichológia, közlésre elfogadva.
• Mező Ferenc (2004): A tehetségtanácsadás kézikönyve. Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, Debrecen
Irodalom angol
• Gyarmathy É. (2007): A tehetség. Háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE Kiadó, Budapest.
• Gyarmathy É. (2007): Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
• Gyarmathy É. (2002): Alulteljesítő tehetségesek. Az általánostól a különösig. Pszichológia különszáma, Gondolat, Budapest. 251-275.
• Gyarmathy É. (2003): Tehetséggondozás – Szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű kiemelkedő képességekkel rendelkező gyerekek alulteljesítése. TaníTani, 24-25. 70-78. old.
• Gyarmathy É. (2009): Atipikus agyi szerveződés és a tehetség. Pszichológia, közlésre elfogadva.
• Mező Ferenc (2004): A tehetségtanácsadás kézikönyve. Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, Debrecen
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Jánvári Miriam Ivett