Főoldal > 2016/2017. tanév > Tehetség és szocioemocionális fejlődés

Tantárgy kódja

PSG1219L

Tantárgy neve

Tehetség és szocioemocionális fejlődés

Kredit

4

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

10 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A tantárgy tanításának célja, hogy a hallgató megismerje az emocionális fejlődés problémáit. Ismerje meg azokat a pedagógiai és pszichológiai eljárásokat, segítő módszereket, melyeket alkalmazni tudunk a pedagógusi hivatás során.

Cél angol

The goal of the subject is that students get acquainted with the problems of emotional development. Familiarize those pedagogic and psychological methods, supporting methods which can be used in pedagogic profession.

Tartalom

Családi hatások: Freeman – „melegházhatás”, az anyák szerepe. Howe – kultúra és értékközvetítés, identifikáció és technikák tanítása. Albert – a tágabb család tranzakcionális hatásrendszere, kompetens és kreatív tehetségformák alkalmazása. Az akceleráció problémái: Terrassier „disszinkronitás” elmélete – intellektuális pszichomotoros, nyelvi, érzelmi, és szociális disszinkronitás. Szociális beilleszkedés: kudarckerülés, perfekcionizmus, izoláció, kommunikációs és vezetői képességek, agresszió, mint kreatív energia. A társak szerepe: konformizmus és kreativitás.

Tartalom angol

• Effects of the family: Freeman – conservatory, mothers’ role. • Howe – interposition of culture and value, identification and teaching techniques. • Albert – the transactional effects of larger family, using competent and creative talent forms. • Problems of acceleration: Terrassier’s disincronia – intellectual, psychomotoric, linguistic, emotive and social disincronia. • Social conformity: failure avoids, perfectionism, isolation, communication and leader skills, and aggression like creative energy. • Roles of contemporary: conformism and creativity.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Balogh László (2004): Iskolai tehetséggondozás, Debrecen • Gyarmathy Éva (2011): Hátrányban az előny – A szociokulturálisan hátrányos tehetségesek, Géniusz könyvek 12, 2011 • Gyarmathy Éva (2009): Kognitív Profil Teszt. Iskolakultúra 3-4. 60-73. • Gyarmathy Éva (2007): Diszlexia. A specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest, • Gyarmathy Éva (2006): A tehetség fogalma, összetevői, típusai és azonosítása, ELTE Eötvös Kiadó,

Irodalom angol

• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Balogh László (2004): Iskolai tehetséggondozás, Debrecen • Gyarmathy Éva (2011): Hátrányban az előny – A szociokulturálisan hátrányos tehetségesek, Géniusz könyvek 12, 2011 • Gyarmathy Éva (2009): Kognitív Profil Teszt. Iskolakultúra 3-4. 60-73. • Gyarmathy Éva (2007): Diszlexia. A specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest, • Gyarmathy Éva (2006): A tehetség fogalma, összetevői, típusai és azonosítása, ELTE Eötvös Kiadó,

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Margitics Ferenc