Főoldal > 2016/2017. tanév > Mérés és értékelés II.

Tantárgy kódja

PSE1221L

Tantárgy neve

Mérés és értékelés II.

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A mentortanár mentorálási technikáinak, kompetenciáinak fejlesztése szimulációs helyzetben az értékelési kultúrájához kötődően. A kurzushoz kapcsolódó mentorálási cél: a mentor felkészülése arra, hogy hatékonyan fejleszthesse a mentorált mérési és értékelési eszköztárát. Járuljon hozzá a mentorálás a megfelelő értékrend, értékelési filozófia kibontakozásához.

Cél angol

The development of mentoring techniques and competences of the mentor teacher, bonded to the evaluation culture. This course related mentoring objective: Mentor's preparations to effectively develop its measurement and evaluation of mentoring Toolbar. Contribute to the correct values, philosophy assessment of the mentor.

Tartalom

Mentori felkészítés tevékenységformái, feladatai: - Tanár értékelő kultúrájának megfigyelése tanórán: Tanórai megfigyelésekhez kategóriarendszeres/jelrendszeres megfigyelő lap kidolgozása, kipróbálása. A megfigyelés tárgya a tanár értékelő kultúrája. A megfigyelőlap alkalmassá tétele arra, hogy a mentorálás során a hallgató (mentorált) mérési és értékelési kultúráját rögzíthesse a mentortanár. (Megfigyelő lap kipróbálása mikro- és valódi tanórai helyzetekben.) - Mentorálási szerep gyakorlása mikrotanítási helyzetben. Mentorálási tevékenység szimulált mentorálttal valódi tanórai helyzetben: A mentortanárok legalább három bemutató órát tartanak. Kettő mikrotanítás ebből, mely úgy szerveződik, hogy a csoporttársak a tanulók, illetve egy pedagógusnak a mentorálás a szerepköre. A témát a mentor és a szimulált mentorált (szintén tanár) pedagógus együtt tervezi meg. Minden résztvevő minden szerepet kipróbál. A gyakorlatot vita, disszemináció követi. A bemutató órákra javasolt értékelési modellhelyzetek: A tanári kommunikáció, mint értékelés. Fejlesztő értékelés különböző technikáinak kipróbálása. Individuális értékelés. Kooperatív szándékú értékelés technikáinak kipróbálása. Mérőeszközök összehasonlító elemzése. A mentorok mérőeszköz-készítési gyakorlatának, tapasztalatainak megosztása. A „jó gyakorlat” multiplikálása. Felkészülés a hallgató mérési tevékenységének mentorálására. Mérést értékelést segítő eszközcsomagok, szoftverek, feldolgozást segítő digitalizált lehetőségek, a pedagógiai szakmai (szak)szolgálatok mérést segítő tevékenysége - a mentorok személyes tapasztalatainak tükrében. Közössé tett tudás, s ennek alkalmazása a mentorálásban. Konzultációs órákra lebontott, részletes tantárgyi program 1-3 A tanár értékelő kultúrájának megfigyelése tanítási órán. 4-9 A mentorállási szerep gyakorlása mikrotanítási helyzetben. 10-11 A mentorok mérőeszköz készítési gyakorlata. A kommunikációnak, mint értékelésnek és a fejlesztő értékelés különböző technikáinak kipróbálása, ezek alkalmazása a mentorálási folyamatban. 12-15 A mérést és értékelést segítő eszközök. Az adatok feldolgozása az SPSS statisztikai programcsomag segítségével. A megszerzett tudás alkalmazása a mentorálásban.

Tartalom angol

Mentoring coaching forms, tasks: Teacher evaluation culture observated in the classroom, Exercise mentoring role inmicro-teaching position. The demonstration classes valuation model situations: the teaching of communication as evaluation. Try different assessment techniques. Individual assessment. Testing Cooperative intentioned assessment techniques. Comparative Measurement Tools.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

 Buda András-Buda Mariann-Sinka Edit: Pedagógiai eredményvizsgálatok. Elektronikus tankönyv, 2002  Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2000  Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998  Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2004  Fejlesztő értékelés (online, www.oki.hu)

Irodalom angol

 Buda András-Buda Mariann-Sinka Edit: Pedagógiai eredményvizsgálatok. Elektronikus tankönyv, 2002  Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2000  Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998  Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2004  Fejlesztő értékelés (online, www.oki.hu)

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet

Ekvivalencia

ME1005