Főoldal > 2016/2017. tanév > Kollaboratív tanítási gyakorlat III. Közös óraelemzés és értékelés*

Tantárgy kódja

PST1234L

Tantárgy neve

Kollaboratív tanítási gyakorlat III. Közös óraelemzés és értékelés*

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 12
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

Interaktív team-munka begyakorlása matematika órák közös elemzésében, értékelésében, a tanulságok levonásában és a hipotézisek beválásának megítélésében. A tanító metakognitív képességének fejlődése. A résztvevők módszertani kultúrájának és tudatosságának fejlesztése és a tanítás hatékonyságának növelése érdekében. Felkészülés hasonló kollaboratív tanártovábbképzés szervezésére, vezetésére.

Cél angol

Collaborative planning of mathematics lessons.

Tartalom

A kollaboratív tanítási gyakorlat szervezési modellje: A résztvevők legfeljebb hatos csoportokba osztva együttműködnek a közös óratervezésben és óraelemzésben. Minden csoport három órát tervez és elemez közösen. A csoport hat különböző (önkéntes vagy kijelölt) tagja tartja meg a csoport előtti órákat valamelyik gyakorlóiskolában vagy valamelyik hallgató iskolájában. Mindegyik óra előtt legalább egy héttel a csoport 3 órás közös tervezést végez (az előzőleg megállapodott órára, egyénileg vagy e-kapcsolatban felkészülve erre) szakvezető, mentor vagy/és akadémiai oktató vezetésével. Az óra után a csoportok 1 órás közös elemzést végeznek a vezetővel, majd konzultációs napon 1 órás plenáris elemzés és értékelés történik az összes csoport részvételével az összes óráról. Az óra elemzése a tanító önelemzésével és értékelésével indul, amit a csoport tagjainak (feljegyzésekre alapozott) elemzése követ. Az elemzés és vita a komplex szempontrendszer alapján folyik. A kitűzött fő innovatív cél, illetve a hipotézis beválása külön hangsúlyt kap. Az óra hatékonyságáról a vezető(k) (szakvezető / mentor / oktató / munkaközösségvezető) összefoglaló értékelést ad. Az óra tanulságait is figyelembe veszik a következő óra tervezésében. A plenáris foglalozáson a csoportok beszámolói a tanulságokkal közkinccsé válnak. Felvett órarészletek bemutatása különösen hasznos lehet.

Tartalom angol

Collaborative planning of mathematics lessons.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

1. Dr. Czeglédy István (ed): Matematika tantárgypedagógia, Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2002. 2. Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi megújítására. Magyar Pedagógia 3. szám, 1998.

Irodalom angol

1. Jerome Bruner: The Culture of Education. Harvard University Press, 1996. 2. Robert J. Sternberg and Talia Ben-Zeev (eds.): The Nature of mathematical Thinking. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, NJ. 1996.

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Kovács Zoltán