Tantárgy kódja
PST1234L
Tantárgy neve
Kollaboratív tanítási gyakorlat III. Közös óraelemzés és értékelés*
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 12
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
Interaktív team-munka begyakorlása matematika órák közös elemzésében, értékelésében, a tanulságok levonásában és a hipotézisek beválásának megítélésében. A tanító metakognitív képességének fejlődése. A résztvevők módszertani kultúrájának és tudatosságának fejlesztése és a tanítás hatékonyságának növelése érdekében. Felkészülés hasonló kollaboratív tanártovábbképzés szervezésére, vezetésére.
Cél angol
Collaborative planning of mathematics lessons.
Tartalom
A kollaboratív tanítási gyakorlat szervezési modellje:
A résztvevők legfeljebb hatos csoportokba osztva együttműködnek a közös óratervezésben és óraelemzésben. Minden csoport három órát tervez és elemez közösen. A csoport hat különböző (önkéntes vagy kijelölt) tagja tartja meg a csoport előtti órákat valamelyik gyakorlóiskolában vagy valamelyik hallgató iskolájában. Mindegyik óra előtt legalább egy héttel a csoport 3 órás közös tervezést végez (az előzőleg megállapodott órára, egyénileg vagy e-kapcsolatban felkészülve erre) szakvezető, mentor vagy/és akadémiai oktató vezetésével. Az óra után a csoportok 1 órás közös elemzést végeznek a vezetővel, majd konzultációs napon 1 órás plenáris elemzés és értékelés történik az összes csoport részvételével az összes óráról.
Az óra elemzése a tanító önelemzésével és értékelésével indul, amit a csoport tagjainak (feljegyzésekre alapozott) elemzése követ. Az elemzés és vita a komplex szempontrendszer alapján folyik. A kitűzött fő innovatív cél, illetve a hipotézis beválása külön hangsúlyt kap. Az óra hatékonyságáról a vezető(k) (szakvezető / mentor / oktató / munkaközösségvezető) összefoglaló értékelést ad. Az óra tanulságait is figyelembe veszik a következő óra tervezésében. A plenáris foglalozáson a csoportok beszámolói a tanulságokkal közkinccsé válnak. Felvett órarészletek bemutatása különösen hasznos lehet.
Tartalom angol
Collaborative planning of mathematics lessons.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
1. Dr. Czeglédy István (ed): Matematika tantárgypedagógia, Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2002.
2. Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi
megújítására. Magyar Pedagógia 3. szám, 1998.
Irodalom angol
1. Jerome Bruner: The Culture of Education. Harvard University Press, 1996.
2. Robert J. Sternberg and Talia Ben-Zeev (eds.): The Nature of mathematical Thinking. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, NJ. 1996.
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Kovács Zoltán