Tantárgy kódja
PSO1212L
Tantárgy neve
Forrástájékoztatás az iskolában
Kredit
5
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
10 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
Az iskolai könyvtári tájékoztató munkához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretek megerősítése, elmélyítése, a legújabb információforrásokkal történő megújítása. A képzés során a korábbi gyakorlati tapasztalatokra építve a pedagógus, iskolai könyvtáros, könyvtáros-tanár munkakörben dolgozó, illetve ilyen végzettséggel rendelkező pedagógusok felkészülnek az iskolai könyvtári munkakörhöz tartozó speciális feladatok ellátására.
Cél angol
The goal of the course is to give knowledge about the school library media center program,which is a collaborative venture in which school library media specialists, teachers, and administrators work together to provide opportunities for the social, cultural, and educational growth of students.
Tartalom
Az iskolai könyvtár, mint forrásközpont. A pedagógusok és tanulók számára fontos források. A forrástájékoztatás hagyományos eszközei: jegyzékek, katalógusok.(A.) Nyomtatott és elektronikus tájékoztatás információt nyújtó szakemberekről, tudományos intézményekről (címtárak, jegyzékek) nemzetközi, országos, helyi szinten. (B.) Nyomtatott és elektronikus tájékoztatás könyvtárakról és szolgáltatásaikról.(C.) Nyomtatott és elektronikus tájékoztatás bibliográfiai információt tartalmazó forrásokról: - másodfokú bibliográfiák: bibliográfiai kézikönyvek, bibliográfiai kalauzok, bevezetők, tájékoztató művek, segédkönyvek jegyzékei, jegyzékek számítógépes adatbázisokról, szolgáltatásokról - CD-ROM termékek jegyzékei. Nyilvántartások önálló és rejtett bibliográfiákról, irodalomkutatásokról, információs célú jegyzékekről, adatösszeállításokról, referensz művekről és gyűjteményekről, névjegyzékek információs és bibliográfiai szakemberekről, nyilvántartás bibliográfiai műhelyekről. Nagy szakkönyvtárak, információs központok és honlapjaik. Az EU információs rendszere. A forrástájékoztatási szolgáltatások szintjei: helyi, szakterületi, regionális.
Tartalom angol
The school library has acces a variety of resources. The goal of the school library media center is to ensure that all members of the school community have equitable access to information sources.School libraries are distinct from public libraries because they serve as "learner-oriented laboratories which support, extend, and individualize the school's curriculum. A school library serves as the center and coordinating agency for all material used in the school.School libraries have a positive impact on student achievement scored higher on reading assessments regardless of their socio-economic statuses.
Számonkérés
vizsga
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Meskó Eszter: Aranyrög vagy csillogó szemét? Az internetes források kritikai értékelése. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 51. köt. 2. sz. (2004. febr.) p. 72–77. Ottovay László: A forrástájékoztatás feladatai, eszközei és intézményei. In.Könyvtári Figyelő,1990.(36.évf.) 5-6.sz.480.p. Sonnevend Péter: Forrástájékoztatás és lelőhelyinformáció.In:Könyvtári Figyelő,1990.(36.évf.) 5-6.sz.488.p. Szabó Sándor: Általános tájékoztatás II.: A nemzeti bibliográfia. Bp.: Tankönyvkiadó, 1995. Szepesváry Tamás: Tudományos tájékoztatás. Bp.: Tankönyvkiadó, 1990.
Irodalom angol
Unesco School library Manifesto. Lonsdale, M. (2003). Impact of school libraries on student achievement: A review of the research. Camberwell, Victoria, Australia: Australian Council for Educational Research. Available online at http://www.asla.org.au/site/DefaultSite/filesystem/documents/research.pdf. Heeks, P., comp. (1968) Books of Reference for School Libraries: an annotated list; 2nd ed. London: Library Association (a basic list of 301 annotated entries useful for any small library)
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Szerafinné dr. Szabolcsi Ágnes