Főoldal > 2016/2017. tanév > Iskolai egészségtan

Tantárgy kódja

PSF1118L

Tantárgy neve

Iskolai egészségtan

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

gyakorlattal kapcsolatos feladatokat és módszereket, melyek a gyermek egészséges testi és lelki fejlődéséhez szükségesek, s melyek nélkülözhetetlenek az egészséges életmód szokásainak kialakításában. A tantárgy keretében megismerik a hallgatók az egészség fogalmának komplexitását, a prevenció primer, szekunder, tercier szintjeit. Az egészséget meghatározó tényezők monitorozása megérteti a hallgatókkal az egészségfejlesztés fontosságát, a protektív és rizikótényezők jelentőségét.

Cél angol

Students gain fundamental informations on health education, its main tasks and methods which are needed for healthy physical and psychologial development and necessary in forming healthy routines. Students gain information on the complexity of the concept of health and the primer, secunder and tercier levels of prevention. The exploration of the determinants of health make students to realize the importance of health development and the significance of protective and risk factors.

Tartalom

Az egészség fogalma és az egészséget befolyásoló tényezők. Az egészség értelmezése, az egészség koncepciói, egyéni tényezői. Holisztikus egészség. Az életminőség fogalma. Az egészséges életmód fogalma, tartalma. A testi egészség (táplálkozás, mozgás, személyi higiéne). A lelki egészség. A szociális egészség. Egészségkultúra, egészségtudat. A környezet hatása az emberi szervezetre. A magyar gyermekpopuláció egészségi állapota és egészségmagatartása. A tanulók fejlődését, egészségét és teljesítőképességét befolyásoló tényezők. A prevenció színterei és szintjei. Egészségnevelés, egészségfejlesztés. Az egészségnevelés célja, feladatai, területei. Egészségfejlesztést képviselő intézmények és szerepköreik. Az egészségfejlesztő iskola. Az egészség, mint pozitív érték, ennek közvetítése az iskolában, egészségügyben, médiában. Sikeres egészségfejlesztési kommunikáció. Egészségfejlesztő anyagok készítése és alkalmazása.

Tartalom angol

The concept of health and the determinants of health. Holistic health. The concept of quality of life. The concept of healthy lifestyle. Physical health (eating behaviors, physical activity, hygienie). Psychological health. The social context of health. Health culture and health consciousness. The effect of the environment on one’s health. Significant factors of health, development and performance. The levels of prevention. Health education and health development. The aims tasks and fields of health education. Roles of institutions in the process of health development. Health as a positive value. Effective communication in health development.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Aszmann, A.(2005): Egészségvédelem a közoktatásban. OGYI, Budapest. Borvendég, M. – Jámbor, B. – Szabó, P. (2000): Egészségtan. Dávid Oktatói és Kiadói Bt. Elekes, A. (1999): Pedagógia – Egészségpedagógia ETI Mészáros, J..-Simon, T. (1994).: Egészségre nevelés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Székely, L.-Szelss, V.- Lukáts, A. (1998): Az iskolai egészségnevelés alapkérdései. Pápai, Budapest. Vighné Arany, Á., Szalay, M. (2005): Egészségtan. Pedellus, Debrecen.

Irodalom angol

Aszmann, A.(2005): Egészségvédelem a közoktatásban. OGYI, Budapest. Borvendég, M. – Jámbor, B. – Szabó, P. (2000): Egészségtan. Dávid Oktatói és Kiadói Bt. Elekes, A. (1999): Pedagógia – Egészségpedagógia ETI Mészáros, J..-Simon, T. (1994).: Egészségre nevelés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Székely, L.-Szelss, V.- Lukáts, A. (1998): Az iskolai egészségnevelés alapkérdései. Pápai, Budapest. Vighné Arany, Á., Szalay, M. (2005): Egészségtan. Pedellus, Debrecen.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Tóthné Gacsályi Viktória