Főoldal > 2016/2017. tanév > Iskolai és gyermekkönyvtári munka I.

Tantárgy kódja

PSO1102L

Tantárgy neve

Iskolai és gyermekkönyvtári munka I.

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

3 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

Az iskolai könyvtári munkához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretek megerősítése, elmélyítése, a legújabb ismeretekkel történő megújítása. A képzés során a korábbi gyakorlati tapasztalatokra építve a pedagógus, iskolai könyvtáros, könyvtáros-tanár munkakörben dolgozó, illetve ilyen végzettséggel rendelkező pedagógusok felkészülnek az iskolai könyvtáros munkakörhöz tartozó speciális feladatok ellátására.

Cél angol

The course goal is to give an overwiew about the work of the school libraries, to get theoretical and practical knowledge.

Tartalom

Az iskolai könyvtár definíciója és általános ismérvei. A magyar iskolai könyvtárügy története. Az iskolai és gyermekkönyvtárak kialakulása, elterjedése külföldön. Az iskolai könyvtárak létrejötte, helyük a hazai könyvtári rendszerben. Irányelvek, normatívák, rendelkezések az iskolai könyvtári ellátásról. Az iskolai könyvtárakkal kapcsolatos feladat- és hatáskörök. Az iskolai könyvtárak vezetése, fenntartása, működtetése. Az iskolai könyvtár korszerű modellje. Az iskolai könyvtár alap- és kiegészítő feladatai, szolgáltatásai. Az olvasáspedagógia, könyvtárpedagógia fogalma, célrendszere, színterei. A könyvtárpedagógia és a tudományok kapcsolata. Az olvasáspedagógiai, könyvtárpedagógiai tevékenység feltételei, lehetőségei, feladatai életkoronként. A könyvtáros személyisége. Önálló ismeretszerzésre nevelés egyéni könyv- és könyvtárhasználattal. A gyermekolvasók. Az olvasóvá válás folyamata. Ízlésformálás a könyvtárban. Csoportos foglalkozások tartása a gyermek- és iskolai könyvtárakban. Könyvtárhasználat tanítása az iskolai könyvtárakban.

Tartalom angol

A historical overwiew of the developing school libraries on abroad and in Hungary.The most up to date model of school libraries.Librarypedagogy,reading pedagogy in the shool libraries. The personality of the librarian.Team work in the school library, special methods.

Számonkérés

vizsga

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Balogh Ferencné: A gyermekkönyvtári munka alapjai. – Bp.: Könyvtári Intézet, 2004. Bariczné Rózsa Mária: Iskolai könyvtárak, fenntartása, működtetése. Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrum, 2000. Celler Zsuzsanna: Az iskolai könyvtár. – Bp.: OPKM, 1998. Dán Krisztina, Dragon Katalin, Homor Tivadar: Így működik az iskolai könyvtár: Módszertani útmutató az iskolai könyvtárak működési dokumentumainak elkészítésében. – Bp.: FPI, 1999. Dán Krisztina: Iskolai könyvtári ismeretek. – Bp.: Könyvtári Intézet, 2002

Irodalom angol

American Association of School Librarians & Association for Educational Communications and Technology. (1998). Information power: Guidelines for school library media programs. Chicago: American Library Association. Lonsdale, M. (2003). Impact of school libraries on student achievement: A review of the research. Camberwell, Victoria, Australia: Australian Council for Educational Research. Available online at http://www.asla.org.au/site/DefaultSite/filesystem/documents/research.pdf

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szerafinné dr. Szabolcsi Ágnes