Tantárgy kódja
MMM1104
Tantárgy neve
Szakképzés és gazdaság
Tantárgy angol neve
Speciality and Economy
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
Megismertetni a tanárjelölt hallgatókat a modern társadalmak – ipari, tudástársadalom – oktatási és gazdasági rend-szereivel, azok kapcsolatával, s a közöttük funkcionáló közvetítő rendszerek főbb tartalmi és működési kérdéseivel. Ismereteket biztosítani ahhoz, hogy fel tudják mérni és ismerni a gazdaság humánerőforrás iránti igényeit, tudják kialakítani az igényekre történő reagálás főbb alternatíváit. Az elsajátított ismeretek birtokában a tanárok képesek lesznek felismerni: az oktatási és gazdasági rendszerek működésének sajátosságait, és kapcsolataik jellegét; a kap-csolatokat átfogó és orientáló közvetítő rendszer működését, funkcionálását; a gazdaság képzési struktúrát, s annak mobilitását meghatározó szerepkörét; a munkaerőpiaci szükségleteket; a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő tanulói kompetenciák kialakítását; a képzési és képzettségi potenciál szerepének, jelentőségének megítélését; a külső feltételek által orientált rövid-, közép- és hosszútávú oktatásszervezési feladatokat, az ezeknek megfelelő módszerek kialakítását.
Cél angol
Goal of this subject is an intorduction to industrial and knowledge-based societie's educational and economical structures, developing skills in survey of human resource demand of economy.
Tartalom
Az oktatási és gazdasági rendszerek történeti fejlődése, sajátosságainak változása, az aktuális követelményeknek való megfeleltetése. A rendszerek funkcionális elkülönültsége, érdekviszonyai és kölcsönös egymásra gyakorolt hatása. Szakmai és foglalkozási kategóriák, mint a funkcionáló alrendszerek közvetítői, tartalmi változásai és orien-tációs hatásai. A gazdaság képzési struktúrára gyakorolt hatásainak mérhetősége, a hatást befolyásoló tényezők feltérképezése, a mozgástér lehetséges horizontjai. Motivációk és jelentőségek a globalizálódó munkaerőpiacon. A munkaerőpiac igényeinek strukturáltsága, a munkaerővel szembeni elvárások és kompetenciák újraértelmezése. A képzési, képzettségi potenciál értelmezése, szerepének és jelentőségének felismerése. Új irányzatok az oktatás és a gazdaság közötti kapcsolatok alakításában. Különböző időhorizontú oktatásszervezési elvárások, követelmények, a követelményekhez igazodó módszertani kérdések.
Tartalom angol
History of educational and economical systems. Effect of economy to educational system, possibilities to measure it. Labour market in a globalized world. New trends in linking education with economy.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
SZEKERES T.: Szakképzés és gazdaság. BMÉ, Budapest, 1999.
ZACHAR L.: Munkaerőpiac képzések elméleti és gyakorlati kérdései. JPTE, Pécs, 1999.
A szakképzés és a gazdaság kapcsolata. A Magyar Reg. Tudományos Társaság 2006. évi vándorgyűlésének anyagai. Változások a szakképzés irányítási rendszerében. Gazd. Fórum anyagai. Szombathely, 2007.09.20.
Képzés és munkaerőpiac. Educatio, 2. sz., 2006.
Paradigma a felsőfokú szakképzésben. HEFOP/2004/3.3. keretében megvalósult projektek anyagai. Oktatásku-tató és Fejlesztő Intézet
Irodalom angol
SZEKERES T.: Szakképzés és gazdaság. BMÉ, Budapest, 1999.
ZACHAR L.: Munkaerőpiac képzések elméleti és gyakorlati kérdései. JPTE, Pécs, 1999.
A szakképzés és a gazdaság kapcsolata. A Magyar Reg. Tudományos Társaság 2006. évi vándorgyűlésének anyagai. Változások a szakképzés irányítási rendszerében. Gazd. Fórum anyagai. Szombathely, 2007.09.20.
Képzés és munkaerőpiac. Educatio, 2. sz., 2006.
Paradigma a felsőfokú szakképzésben. HEFOP/2004/3.3. keretében megvalósult projektek anyagai. Oktatásku-tató és Fejlesztő Intézet
Tantárgyfelelős intézet kódja
GTI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Galó Miklós