Tantárgy kódja
VKM1004
Tantárgy neve
A művészettörténet és a műelemzés tanításának módszertana
Tantárgy angol neve
Teaching of Art History
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 (5 féléves képzésben 3)
Cél
A művészettörténet és a műelemzés tanítása sajátosságainak feltárása az egyes korosztályok tükrében, a hazai és a nemzetközi gyakorlat bemutatásával. Egy-egy adott korosztályra kivetítve, feladatokon és feladatsorokon keresztül feltérképezni a művészettörténet és műelemzés tanításának szempontjait, helyét és szerepét a vizuális nevelésen belül, valamint használható módszerek széles skáláját prezentálni a hallgatók pedagógiai munkájához.
Cél angol
The exploration of the peculiarities of the art history and the teaching of the work analysis in the mirror of the single age groups, the domestic one and with the presentation of the international practice. Projected onto a given age group, to map the viewpoints of the teaching of the art history and an Artifical analysis through tasks and task rows, his place and his role inside the visual upbringing, and to present the wide scale of useful methods to the students' pedagogic work.
Tartalom
A művészettörténet és a műelemzés tanításának hazai és nemzetközi története, tendenciái. A műalkotások és a közönség viszonya. A műalkotás, mint élményforrás. Múzeumkommunikációs törekvések helye a tanítási-tanulási folyamatban. Műalkotások, mint ismerethordozó szurrogátumok a műelemzés tanításában. A műalkotásokkal való kapcsolatteremtés lehetséges útjai, módszerek az elemzéshez, megértéshez, a feladat és feladatsor tervezéshez. Élménypedagógia és dramatikus tanítás. Projektfeladatok tervezése különböző korosztályok művészettörténeti tanulmányaihoz.
Tartalom angol
The art history and the Artifical analysis are the domestic and international story of his teaching, his tendencies. The relation of the works of art and the audience. The work of art, than experience source. The place of museum communication endeavours the tanítási-tanulási in a process. Works of art, than knowledge carrier substitutes in the teaching of the work analysis.
A műalkotásokkal való kapcsolatteremtés lehetséges útjai, módszerek az elemzéshez, megértéshez, a feladat és feladatsor tervezéshez. Élménypedagógia és dramatikus tanítás. Projektfeladatok tervezése különböző korosztályok művészettörténeti tanulmányaihoz.
With the works of art truth the possible roads of contacting, methods to the analysis, understanding, the task and task row to planning. Experience pedagogy and dramatic teaching. The planning of project tasks to the art historical studies of different age groups.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
exam
Irodalom
Beke László: Műalkotások elemzése. Tankönyvkiadó, Budapest, 1993 - Kárpáti Andrea: Művészet és élet I-II. Helikon kiadó, Bp., 1997-1998. - Deszpot Gabriella: Öskor, Ókor, Újkor I-II. Feladatgyűjtemény Helikon K., Bp., 1997-98 - Rézművesné Nagy Ildikó (szerk.): Nézzük meg együtt. Akadémiai kiadó, Bp., 1992 - Tatai Erzsébet: Műelemzés. Enciklopédia kiadó Budapest, 2003.
Irodalom angol
Beke László: Műalkotások elemzése. Tankönyvkiadó, Budapest, 1993 - Kárpáti Andrea: Művészet és élet I-II. Helikon kiadó, Bp., 1997-1998. - Deszpot Gabriella: Öskor, Ókor, Újkor I-II. Feladatgyűjtemény Helikon K., Bp., 1997-98 - Rézművesné Nagy Ildikó (szerk.): Nézzük meg együtt. Akadémiai kiadó, Bp., 1992 - Tatai Erzsébet: Műelemzés. Enciklopédia kiadó Budapest, 2003.
Tantárgyfelelős intézet kódja
VKI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Jankáné Dr. Puskás Bernadett