Tantárgy kódja
TNM1001
Tantárgy neve
Motoros képességek fejlesztése és mérése I
Tantárgy angol neve
Developing and measuring motor skills I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
1 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
Ismerjék a hallgatók a motoros képességek fejlesztésének és mérésének elméleti alapjait,
gyakorlati szempontjait, módszereit. Az oktatás során speciális - kognitív, affektív és motoros -
műveltségtartalmak kerüljenek közvetítésre. Az új és bevált nemzetközi módszertan és gyakorlat
naprakész ismerete és alkalmazása valósuljon meg.
Az ismereteket tudják felhasználni a testnevelő tanári munkájuk eredményességének ellenőrzésére, a
tanári munka tervezésére. Biztosítson olyan tudást, amelyet kreatívan tudnak alkalmazni pedagógiai
munkájuk sikeres végzéséhez
Cél angol
Students undertaking studies in the area of sport and exercise will be required to develop knowledge and skills related to the discipline area of motor control and learning. This course introduce the theoretical basis of motor control and learning to select and perform assessments of motor skills. The course provide the opportunity for students to develop the knowledge and skills to be able to design a suitable program, based on best practice, for teaching motor skills to meet the unique needs of clients across a range of groups in the population. The course also presents students with the opportunity to explore practical research in the area and to be able to integrate with other sport and exercise discipline areas, particularly biomechanics, to ensure best possible outcomes for individuals (based on their needs, including remedial and rehabilitation).
Tartalom
Európai Uniós elvárás tükrében a legkorszerűbb adatfeldolgozási ismereteket és módszereket
közvetítése a motoros képességek fejlesztésének és mérhetőségének tárgykörében.
A kondicionális és koordinációs képességek fejlesztésének elmélete és módszertana az egyes
korcsoportok sajátosságai, illetve a különböző korcsoportok mozgásigénye, eltérő terhelhetősége alapján.
Tartalom angol
This course provides an understanding of the nature of motor control and learning. It outlines the theoretical basis of motor control and learning to be able to select and perform assessments of motor skills. The course will develop knowledge and skills relevant to the design of suitable programs, based on best practice, for use in teaching motor skills to meet the needs of clients. The course will not only provide information relevant to a general healthy population, especially those involved in sport and physical activity, but to individuals and groups across a range of populations. The use of motor control and learning in the development of motor skills and in rehabilitation will be a focus. Current research and the relationship to other discipline areas will be outlined.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
ÁCS P. (2009): Sporttudományi kutatások módszertana PTE-TTK TSTI, 291., DUBECZ J. (2009): Általános edzéselmélet és módszertan. 274., HARSÁNYI L.(2000): Edzéstudomány I-II. Dialóg - Campus Kiadó, Budapest- Pécs, 142 – 199., NÁDORI L. (1998): Sportképessége mérése. MTE, Budapest, PINTÉR J. - ÁCS P. (2007): Bevezetés a sportstatisztikába. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs 167., Gentile, A 2000, 'Skill acquisition: Action movement, and neuromotor processes', in J. Carr, R. Shephard, J. Fordan, A. Gentile J. Hands (ed.), Movement science: Foundations for physical therapy in rehabilitation (2nd ed), Aspen Publishers, Rockville MD., Knudson, D.V. & Morrison, C.S 2002, Qualitative analysis of human movement, Human Kinetics, Champaign, IL.
Irodalom angol
ÁCS P. (2009): Sporttudományi kutatások módszertana PTE-TTK TSTI, 291., DUBECZ J. (2009): Általános edzéselmélet és módszertan. 274., HARSÁNYI L.(2000): Edzéstudomány I-II. Dialóg - Campus Kiadó, Budapest- Pécs, 142 – 199., NÁDORI L. (1998): Sportképessége mérése. MTE, Budapest, PINTÉR J. - ÁCS P. (2007): Bevezetés a sportstatisztikába. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs 167., Gentile, A 2000, 'Skill acquisition: Action movement, and neuromotor processes', in J. Carr, R. Shephard, J. Fordan, A. Gentile J. Hands (ed.), Movement science: Foundations for physical therapy in rehabilitation (2nd ed), Aspen Publishers, Rockville MD., Knudson, D.V. & Morrison, C.S 2002, Qualitative analysis of human movement, Human Kinetics, Champaign, IL.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TSI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pucsok József Márton