Tantárgy kódja
PDM1002
Tantárgy neve
Neveléstudományi modellek és paradigmák
Tantárgy angol neve
Models and Concepts in the Philosophy of Education
Kredit
4
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék és szakmai szempontból értelmezzék a neveléstudomány különböző modelljeit, a tudományelméleti paradigmák változásait és jellegzetességeit. Lássák meg a nevelésről, oktatásról, képzésről való teoretikus gondolkodás nevelési praxist befolyásoló hatásait, a pedagógiai gondolkodás és cselekvés adott paradigmán belül értelmezhető lehetőségeit és határait. A kollégium továbbfejleszti a szakterület tudatos műveléséhez szükséges elemző, értelmező és kritikai gondolkodás készségeit. Hozzásegíti a leendő szakembereket pedagógiai tárgyú projektek filozófiájának a megértéséhez és koherens programok alapelveinek kidolgozásához.
Cél angol
The objective of the course is that students learn and interpret different models of science education, and the characteristics changes of the epistemological paradigms. Gain an understanding of education, training effects on theoretical thinking of educational practice, the opportunities of pedagogical thinking and action. The college is developing the analytical, interpretive, and critical thinking skills. To assist future professionals to understand the philosophy of educational projects, and to develop principles of coherent programs.
Tartalom
A neveléstudomány történetileg kialakult és jelenleg érvényesülő paradigmáinak áttekintése és elemzési szempontjai. A tudományfejlődési paradigmák aktuális vitái. A neveléstudomány normatív paradigmája és változatai: értékelméleti, transzcendentális alapú rendszerek. A pozitivizmus és hatása a neveléstudományi kutatásokra. Az empirikus magatartástudományi paradigma és hatása a nevelésre, nevelésügyre. A természettudományok áthatásai a neveléstudományi gondolkodásra. Szellemtudományos pedagógiai megközelítések, a hermeneutikai, interakcionalista és a kritikai alapú neveléstudomány alaptézisei, befolyása a pedagógiai gyakorlatra. A marxista pedagógia hangsúlyai és nevelésügyi törekvései. A posztmodern hatása a neveléstudományi gondolkodásra és gyakorlatra. Az antipedagógia szemléletmódja, érvrendszere.
Tartalom angol
Review and analysis the paradigms of pedagogy wich developed historically and currently prevailing. The current debates of paradigms of scientific development . The normative paradigm of science education and its variants: systems based on theoretical value and transcendental. Positivism and its impact on education science research. empirical behavioral science paradigm and its impact on education, upbringing case. The natural sciences effects on scientific educational thinking. The basic thesis of spirit sciences pedagogical approaches, hermeneutics, and interactionist and critical pedagogy, and their influence on pedagogical practices. The emphases of Marxist pedagogy and its educational aspirations. The impact of the postmodern on pedagogy thinking and practice. The anti-education approach and arguments.
Számonkérés
vizsga (kollokvium)
Számonkérés angol
examination (terminal examinations)
Irodalom
Ballér Endre: Folyamatosság a magyar neveléstudományban. In: Magyar Pedagógia 1992/ 2. sz., 107-
118.
Kozma Tamás: Paradigmáink. In: Iskolakultúra 2001/ 10. sz., 3-14.
Köte Sándor: A hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdései. Budapest: Országos
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, 1997
Németh András: A pedagógia tudománytörténete. Budapest: Gondolat Kiadó, 2005
Irodalom angol
Ballér Endre: Folyamatosság a magyar neveléstudományban. In: Magyar Pedagógia 1992/ 2. sz., 107-
118.
Kozma Tamás: Paradigmáink. In: Iskolakultúra 2001/ 10. sz., 3-14.
Köte Sándor: A hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdései. Budapest: Országos
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, 1997
Németh András: A pedagógia tudománytörténete. Budapest: Gondolat Kiadó, 2005
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vincze Tamás