Tantárgy kódja
MAM1107
Tantárgy neve
A magyar nyelv és irodalom tanítása
Tantárgy angol neve
Teaching Hungarian Language and Literature
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 ( 5 féléves képzésben 2)
Cél
A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A pedagógiai folyamat tervezése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. A tanulási folyamat szervezése és irányítása. A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre.
A magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv tudományának magas szintű ismeretével; rendelkezzen az irodalomtudomány magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével; rendelkezzen az irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével; az anyanyelv-pedagógia elméleti ismereteit hatékonyan legyen képes alkalmazni az adott tanítási kontextusban, a közoktatás bármely iskolatípusában; az irodalomtanítás elméleti ismereteit hatékonyan legyen képes alkalmazni az adott tanítási kontextusban, a közoktatás bármely iskolatípusában.
Cél angol
The development of students’ personality. Developing student personality. Improving students’ erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development.
A teacher of Hungarian language and literature should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, literature, related arts and social sciences; of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
A képzés célja a korszerű anyanyelvi és irodalmi nevelés teljes vertikumának megismertetése, annak elméleti megalapozása; a különböző korosztályokon átívelő anyanyelv-pedagógiai ismeretek és kompetenciák összefüggéseinek bemutatása, a különböző közoktatási szintek egymásra épülésében mutatkozó formai és funkcióbeli azonosságok és különbözőségek feltárása; az irodalmi nevelés feladatának, didaktikai folyamatának, az esztétikai–poetikai–irodalomelméleti ismereteknek és kompetenciáknak az elsajátíttatása; az ehhez szükséges hallgatói kompetenciák kialakítása.
Az elméleti alapozást szolgáló előadás átfogó képet kíván nyújtani a standard módszertani ismeretekről. Áttekintést ad az európai, ezen belül a magyar anyanyelvoktatás és irodalomtanítás fejlődéstörténetének szakaszairól; nyomon követi az anyanyelvi és irodalmi nevelés történetének ma is aktualizálható tanulságait; bemutatja az anyanyelvi és irodalmi nevelés cél és feladatrendszerét, alapelveit; feltárja a tanulói nyelvfejlődés fontosabb mozzanatait. Átfogó ismereteket nyújt az anyanyelv-pedagógia hagyományos és megújuló módszereiről, munkaformáiról, gyakorlattípusairól és taneszközeiről; az anyanyelvi nevelés tervezésének elméleti háttérismereteiről; az irodalomtanítás tartalmáról, művelődési anyagáról, módszereiről, eszközrendszeréről. A program része továbbá: a modern nyelvészeti irányzatok módszertani vonatkozásai; a modern kommunikációs eszközök és a metodika relációi; az anyanyelvi nevelés és más műveltségi területek kapcsolata; a műértelmező óra felépítése; lírai, epikai, drámai művek értelmezése az irodalomórán; a nemzeti alaptanterv, helyi tanterv, pedagógiai program, tanmenet, óraterv.
Tartalom angol
The modern mother tongue and literary education: theory and practice, standard basic methodological knowledge and skills. The history of mother tongue and literature education. The concepts, various kinds of approaches, and alternative forms of mother tongue and literature education. Purposes, didactic processes of the mother tongue and literary education. Learning and teaching of aesthetic-poetic-literary and linguistic knowledge and skills. The national curriculum, local curriculum, educational program, lesson plan.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
exam
Irodalom
ADAMIKNÉ JÁSZÓ ANNA 2001. Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó.
BÁRDOS JENŐ 1997. A nyelvtanítás története és a módszerfogalom tartalma. Veszprémi Egyetemi Kiadó, Veszprém.
FÜLÖP LAJOS szerk. 1985. Bevezetés a középiskolai anyanyelvi tantárgy-pedagógiába. Tankönyvkiadó, Budapest.
HANKISS ELEMÉR 1985. Az irodalmi mű mint komplex modell. Magvető Kiadó, Budapest.
SIPOS LAJOS szerk. 1994. Irodalomtanítás I–II. A Pauz Kiadó és az Universitas Kulturális Alapítvány kiadása.
VÖRÖS JÓZSEF 1997. Irodalomtanítás az általános és középiskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Nemzeti Alaptanterv (www.om.hu) közoktatás, tantervek, Nemzeti Alaptanterv)
Az Anyanyelv-pedagógia (www.anyanyelvpedagógia.hu/) és a Magyartanítás (http://www.trezorkiado.fw.hu) elektronikus folyóiratok aktuális tanulmányai, cikkei.
Ajánlott olvasmányok:
BOZSIK GABRIELLA–DOBÓNÉ BERENCSI MARGIT–ZIMÁNYI ÁRPÁD 2003. Anyanyelvi tantárgypedagógiánk vázlata. EKF Líceium Kiadó, Eger.
KELEMEN PÉTER 1988. A képességfejlesztő irodalomtanítás (szerk. Sipos Lajos). ELTE BTK. XX. sz. Magyar Irodalomtörténeti Tanszék és a Fővárosi Pedagógiai Intézet kiadása. Bp.
MAGASSY LÁSZLÓ 1995. A fogalmazás tanításának elvei és módszerei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.
SIPOS LAJOS 1990. Irodalomtanítás tegnap, ma holnap. Irodalomismeret, 1991/2. Az irodalomtanítás gyakorlata I–II. Egyetemi jegyzet. Tankönyvkiadó, Bp.
SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY 1995. „Minta a szőnyegen”. A műértelmezés esélyei. Balassi Kiadó, Budapest.
Irodalom angol
ADAMIKNÉ JÁSZÓ ANNA 2001. Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó.
BÁRDOS JENŐ 1997. A nyelvtanítás története és a módszerfogalom tartalma. Veszprémi Egyetemi Kiadó, Veszprém.
FÜLÖP LAJOS szerk. 1985. Bevezetés a középiskolai anyanyelvi tantárgy-pedagógiába. Tankönyvkiadó, Budapest.
HANKISS ELEMÉR 1985. Az irodalmi mű mint komplex modell. Magvető Kiadó, Budapest.
SIPOS LAJOS szerk. 1994. Irodalomtanítás I–II. A Pauz Kiadó és az Universitas Kulturális Alapítvány kiadása.
VÖRÖS JÓZSEF 1997. Irodalomtanítás az általános és középiskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Nemzeti Alaptanterv (www.om.hu) közoktatás, tantervek, Nemzeti Alaptanterv)
Az Anyanyelv-pedagógia (www.anyanyelvpedagógia.hu/) és a Magyartanítás (http://www.trezorkiado.fw.hu) elektronikus folyóiratok aktuális tanulmányai, cikkei.
Ajánlott olvasmányok:
BOZSIK GABRIELLA–DOBÓNÉ BERENCSI MARGIT–ZIMÁNYI ÁRPÁD 2003. Anyanyelvi tantárgypedagógiánk vázlata. EKF Líceium Kiadó, Eger.
KELEMEN PÉTER 1988. A képességfejlesztő irodalomtanítás (szerk. Sipos Lajos). ELTE BTK. XX. sz. Magyar Irodalomtörténeti Tanszék és a Fővárosi Pedagógiai Intézet kiadása. Bp.
MAGASSY LÁSZLÓ 1995. A fogalmazás tanításának elvei és módszerei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.
SIPOS LAJOS 1990. Irodalomtanítás tegnap, ma holnap. Irodalomismeret, 1991/2. Az irodalomtanítás gyakorlata I–II. Egyetemi jegyzet. Tankönyvkiadó, Bp.
SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY 1995. „Minta a szőnyegen”. A műértelmezés esélyei. Balassi Kiadó, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pethő József