Főoldal > 2016/2017. tanév > Műértelmezés, műértés

Tantárgy kódja

MAM2203

Tantárgy neve

Műértelmezés, műértés

Tantárgy angol neve

Artistic Analysis and Interpretation

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1 ( 5 féléves képzésben 3)

Cél

A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre. A magyartanár rendelkezzen az irodalomtudomány magas szintű ismeretével; rendelkezzen az irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével; az irodalomtanítás elméleti ismereteit hatékonyan legyen képes alkalmazni az adott tanítási kontextusban, a közoktatás bármely iskolatípusában.

Cél angol

Students should be in a possession of a high level of a knowledge focusing on literary criticism. Goal of the course is to sharpen historical background of genres, in the viewpoint of a cultural antropological approach.

Tartalom

A stúdium célja az iskolai gyakorlatban alkalmazható műértelmező koncepciók, eljárások áttekintése és az ezzel párhuzamosan folyó szöveginterpretációk révén olyan alapvető kompetenciák fejlesztése, mint a szövegértés, az információfeldolgozás, az esztétikai és erkölcsi értékek integrálása és közvetítése. A tárgy belső építkezését nem az irodalomtörténeti linearitás, hanem az értelmezési koncepciók egymásra épülésének (kapcsolódásának) logikája szabja meg. A kurzus előadások formájában vezeti be a hallgatót a műértelmezés esztétikai, elméleti, történeti fogalomrendszerébe, érintve a műértés koronkénti változásait, különös tekintettel a huszadik század szövegközpontú irodalomelméleti iskoláinak bemutatására. Figyelmet fordít a hallgatók interpretációs módszereinek, műelemző stratégiáinak fejlesztésére, lehetőség szerint minél szélesebb magyar- és világirodalmi szövegkorpusz figyelembevételével.

Tartalom angol

This lecture will present many approaches of literary criticism by the modell of Jacobson. These codes (from the referential viewpoint to the receptial one) may take an insight into the strategies of making canons.

Számonkérés

Számonkérés: a fogalmakból ZH és az olvasmányokból vizsga

Számonkérés angol

Students should know some definitions in line of cultural history, and some required readings. If an assessment is accomplished, someone is allowed to go further to the exam.

Irodalom

POSZLER György, Az irodalomvizsgálat lehetőségei, Magyartanítás, 1983-84. SIPOS Lajos (szerk.), Műelemzés műértés, Tanulmányok. Sport Kiadó, Budapest, 1990. BERNÁTH Árpád (szerk.), A műértelmezés helye az irodalomtudományban, Szeged, 1990. (Studia Poetica 9). Hans-Georg GADAMER, Szöveg és interpretáció = BACSÓ Béla (szerk): Szöveg és interpretáció. Budapest, 1991, 17–42. SZEGEDY-MASZÁK Mihály: „Minta a szőnyegen”: a műértelmezés esélyei. Balassi, Budapest, 1995. BÓKAY Antal, Bevezetés az irodalomtudományba. Osiris, Budapest, 2006. SIPOS Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova, Budapest, 2006.

Irodalom angol

POSZLER György, Az irodalomvizsgálat lehetőségei, Magyartanítás, 1983-84. SIPOS Lajos (szerk.), Műelemzés műértés, Tanulmányok. Sport Kiadó, Budapest, 1990. BERNÁTH Árpád (szerk.), A műértelmezés helye az irodalomtudományban, Szeged, 1990. (Studia Poetica 9). Hans-Georg GADAMER, Szöveg és interpretáció = BACSÓ Béla (szerk): Szöveg és interpretáció. Budapest, 1991, 17–42. SZEGEDY-MASZÁK Mihály: „Minta a szőnyegen”: a műértelmezés esélyei. Balassi, Budapest, 1995. BÓKAY Antal, Bevezetés az irodalomtudományba. Osiris, Budapest, 2006. SIPOS Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova, Budapest, 2006.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Jánosi Zoltán