Főoldal > 2016/2017. tanév > A magyar nyelvtörténet korszakai és forrásai

Tantárgy kódja

MAM2001

Tantárgy neve

A magyar nyelvtörténet korszakai és forrásai

Tantárgy angol neve

Periods and Sources of the History of Hungarian Language

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy


Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2 (5 féléves képzésben 3)

Cél

A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre. A magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv tudományának magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.


Cél angol

Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language and literature should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, literature, related arts and social sciences; of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.


Tartalom

A tantárgy a hallgató eddig megszerzett magyar nyelvtörténeti ismereteit összegzi, bővíti és fejleszti tovább. Fokozottan figyel a pedagógiai, az oktatás-módszertani szempontokra, a társtudományokkal, elsősorban a magyar irodalommal való kapcsolatokra, valamint az (általános, közép)iskolai tankönyvek megfelelő részeire, s tekintettel van a témakör legújabb publikációira és eredményeire. A tantárgy tanítása a magyar nyelvtörténet problematikájára való általános kitérés után a főbb nyelvtörténeti források (rokon nyelvek, kontaktus nyelvek, nyelvemlékek, mai magyar nyelv, általános nyelvészet) felhasználási módjának a bemutatásával kezdődik. A tárgy legnagyobb részét a magyar nyelv rendszertörténetének, a nyelvi standardizáció folyamatának, valamint a magyar nyelvtörténet, a társadalom- és a művelődéstörténet összefüggéseinek a tanítása teszi ki. E szempontok összefüggését az egyes korszakokból (korai és kései ómagyar, középmagyar, újmagyar, újabb magyar kor) válogatott nyelvemlékeknek, szövegeknek az elemzésével mutatjuk be a megfelelő kötelező és ajánlott tananyag bevonásával. Az elemzésre szánt nyelvemlékek kapcsolódnak az (általános, közép)iskolai tananyaghoz: szórványok (VA, TA), HB, ÓMS; kódexrészlet(ek); bibliafordítás-részletek párhuzamos fordításainak összevetése 1466-tól (MünchK) 1685=1718-ig tekintettel a mai átültetésekre is, Balassi- és Zrínyi-szövegek, középkori levelek, MA., CorpGr. (részletek); Kazinczy: Ortológus és neológus nálunk és más nemzeteknél, Arany János: Toldi; újabb szövegek, újságcikkek (közülük egy vagy kettő a határon túli nyelvváltozatból). Mindezeken kívül a szókészlet rétegződésének és a szavak eredet szerinti csoportosításának megtárgyalása is sorra kerül, különös tekintettel napjaink lexikai változásaira.


Tartalom angol

Synopsis of course content: History of the Hungarian Language system. Process of the linguistic standardization. Context of the Hungarian Language with social and cultural history. Analysis of the language historical eras, sources and language memorials of Hungarian Language.


Számonkérés

gyakorlati jegy, zárthelyi dolgozat


Számonkérés angol

mid-term test and end-term test


Irodalom

Benkő Loránd 1980. Az Árpád-kor magyar nyelvű szövegemlékei. Budapest. D. Mátai Mária 1994. Nyelvünk élete. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Dömötör Adrienne 2006. Régi magyar nyelvemlékek. Akadémiai Könyvkiadó, Budapest. Kiss Jenő–Pusztai Ferenc szerk. 2003. Magyar nyelvtörténet. Osiris Kiadó, Budapest. Minya Károly 2003. Mai magyar nyelvújítás. (Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához sorozatban. XVI.) Tinta Kiadó, Budapest. Molnár Ferenc 2005. A legkorábbi magyar szövegemlékek. DE BTK Klasszika-filológiai Tanszék. Debrecen, 7–118. Molnár József–Simon Györgyi 1976, 1977. Magyar nyelvemlékek. Tankönyvkiadó, Budapest. Szöveggyűjtemény I. A magyartanári mesterképzésben részt vevő hallgatók részére. Bessenyei György Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2009.


Irodalom angol

Benkő Loránd 1980. Az Árpád-kor magyar nyelvű szövegemlékei. Budapest. D. Mátai Mária 1994. Nyelvünk élete. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Dömötör Adrienne 2006. Régi magyar nyelvemlékek. Akadémiai Könyvkiadó, Budapest. Kiss Jenő–Pusztai Ferenc szerk. 2003. Magyar nyelvtörténet. Osiris Kiadó, Budapest. Minya Károly 2003. Mai magyar nyelvújítás. (Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához sorozatban. XVI.) Tinta Kiadó, Budapest. Molnár Ferenc 2005. A legkorábbi magyar szövegemlékek. DE BTK Klasszika-filológiai Tanszék. Debrecen, 7–118. Molnár József–Simon Györgyi 1976, 1977. Magyar nyelvemlékek. Tankönyvkiadó, Budapest. Szöveggyűjtemény I. A magyartanári mesterképzésben részt vevő hallgatók részére. Bessenyei György Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2009.


Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Sebestyén Zsolt