Tantárgy kódja
PDM1004
Tantárgy neve
Nevelés- és oktatáslélektan
Tantárgy angol neve
Psychology of Education and Instruction
Kredit
4
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 (5 féléves képzésben 2)
Cél
A tanárjelölt ismerje meg azokat a nevelés és oktatás lélektani ismereteket, melyeket az iskolai nevelőmunkában, a pedagógiai szak- és szakmai szolgálatban hatékonyan alkalmazhat. Sajátítson el olyan ismeretköröket, melyek a napi oktatómunkájában eligazítják. A tanárjelölt legyen képes a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására, a reflektív pedagógiai gondolkodásra és tevékenységre.
Cél angol
Students gain information on pedagogical psychology and social psychology which can be effectively used in the school during their daywork. Students have to able to use varied ways of pedagogical evaluation. Students have to use reflective thinking.
Tartalom
A pedagógiai pszichológia fogalma, tárgya, módszerei. A pedagógiai folyamat pszichológiai jellemzői. A tanulói személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái: fejleszthetőség, életkori sajátosságok szerepe a fejlesztésben. A személyiségfejlesztés törvényei. A hatékony tanár, tanári típusok. Tanári vezetési stílusok, fegyelmezés. Tanár-diák interakció, osztálytermi kommunikáció. Tanulás, tanuláselméletek. Az iskolai tanulás pszichológiai megközelítése, eredményességét meghatározó mentális és affektív tényezők. A tanulási motiváció. Intelligencia és kreativitás. A tehetség fogalma, dimenziói, a tehetséges tanulók fejlesztésének dimenziói. A tanulói teljesítmény értékelésének pszichológiai kérdései. A tanulási nehézséggel küzdő, nehezen nevelhető, valamint a beilleszkedési problémákkal küzdő gyermekekkel való foglalkozás pszichológiai jellegzetességei.
Tartalom angol
The concept and methods of pedagogical psychology. Psychological characteristics of pedagogical processes. Psychological problems of students personality: the possibilities of developent, the role of ages in the development. Theories if persolality development. Effective teacher and the types of teachers. Teacher-student interactions and communication in the class. Learning and Psychological aspects of learning process; affective and cognitive dimensions. Learning motivation. Intelligence and creativity. Learning and learning theories. Psychological aspects of performance evaluation. Diverse personality development.
Számonkérés
vizsga (kollokvium)
Számonkérés angol
examination (terminal examinations)
Irodalom
Balogh, L. – Tóth, L. (szerk.)(1997): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. I. - II. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, Kelemen, L. (1984): Pedagógiai pszichológia. Tankönyvkiadó, Budapest
Mérei, F. (1996): A közösségek rejtett hálózata, Osiris, Budapest, Schmercz, I. (szerk.)(2003): Pedagógiai szociálpszichológia. Élmény’94 Bt. Nyíregyháza, N. Kollár, K. –Szabó, É. (2004): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, Bp. Tóth, L. (2000): Pszichológia a tanításban, Pedellus, Debrecen, Mészáros Aranka (szerk) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Irodalom angol
Balogh, L. – Tóth, L. (szerk.)(1997): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. I. - II. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, Kelemen, L. (1984): Pedagógiai pszichológia. Tankönyvkiadó, Budapest
Mérei, F. (1996): A közösségek rejtett hálózata, Osiris, Budapest, Schmercz, I. (szerk.)(2003): Pedagógiai szociálpszichológia. Élmény’94 Bt. Nyíregyháza, N. Kollár, K. –Szabó, É. (2004): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, Bp. Tóth, L. (2000): Pszichológia a tanításban, Pedellus, Debrecen, Mészáros Aranka (szerk) (2002): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Vassné dr. Figula Erika