Tantárgy kódja
MAM1003
Tantárgy neve
A nyelvi szintek grammatikája
Tantárgy angol neve
Grammar of Linguistic Levels
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 ( 5 féléves képzésben 2)
Cél
A tanulói személyiség fejlesztése. A pedagógiai folyamat tervezése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése.
A magyartanár rendelkezzen a magyar nyelv tudományának magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; rendelkezzen a magyar nyelv tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.
Cél angol
Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
A kurzus a hozott leíró nyelvtani ismeretekre építve megismerteti a hallgatókat a magyar nyelv leírásának legfontosabb eredményeivel; bemutatja – nyelvelméleti és módszertani megközelítésben is – a hagyományos és újabb irányzatok fonetikai, fonológiai, morfológiai, szintaktikai kutatásait, ezek eredményeinek felhasználhatóságát az iskolai gyakorlatban.
A fonémák szintje, a főbb fonológiai elméletek. A magyar nyelv morfológiájának kérdései. A morfológia, morfofonológia és a nyelvi rendszer: morfoszintaxis, morfoszemantika, morfopragmatika. A szavak szintje: a szófajok rendszerezésének problémái. A generatív, a funkcionális és a konstrukciós mondatleírás elméleti alapja és módszertana.
Tartalom angol
Synopsis of course content: traditional and new trends of phonetic, phonological, morphological, syntactic research, the use of results in school practice. The level of phonemes, the main phonological theories. The morphology and the language system: morphosyntax, morphosemantics, morphopragmatics. Words levels: the systematization of word classes. Methodology of generative, functional and constructive sentence description.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
KIEFER FERENC főszerk. 2006. Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, Budapest. (54–148.) KIEFER FERENC szerk. 1997. Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó. Budapest. 21–77., 301–69. KIEFER FERENC szerk. 1994. Strukturális magyar nyelvtan 2. Fonológia. Akadémiai Kiadó, Budapest. KIEFER FERENC szerk. 2000. Strukturális magyar nyelvtan 3. Morfológia. Akadémiai Kiadó, Budapest. (23–164; 951–1025.) ALBERTI GÁBOR–MEDVE ANNA 2002. Generatív grammatikai gyakorlókönyv 1. Szabályok és magyarázatok. Budapest, James/Books
Irodalom angol
KIEFER FERENC főszerk. 2006. Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, Budapest. (54–148.) KIEFER FERENC szerk. 1997. Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó. Budapest. 21–77., 301–69. KIEFER FERENC szerk. 1994. Strukturális magyar nyelvtan 2. Fonológia. Akadémiai Kiadó, Budapest. KIEFER FERENC szerk. 2000. Strukturális magyar nyelvtan 3. Morfológia. Akadémiai Kiadó, Budapest. (23–164; 951–1025.) ALBERTI GÁBOR–MEDVE ANNA 2002. Generatív grammatikai gyakorlókönyv 1. Szabályok és magyarázatok. Budapest, James/Books
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Minya Károly