Főoldal > 2016/2017. tanév > Informatika oktatása

Tantárgy kódja

ITM1006

Tantárgy neve

Informatika oktatása

Tantárgy angol neve

Teaching Computer Science

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 3
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1 ( 5 féléves képzésben 2)

Cél

A hallgatók felkészítése a közép- (és általános) iskolai tanítási gyakorlatokra. Legyenek képesek az iskolai informatikai anyag tanítására, a pedagógiai hitvallás gyakorlására, a szakmai, a módszertani, és a pedagógusi ismeretek folyamatos megújítására, az alapképzésben és az informatikai szakképzésben is. Az informatika fogalmak, eszközök, ismeretek tanítási módszereinek és a NAT megismerése. Fontos cél a tanári munka előkészítése, az értékelési módszerek elsajátítása. (Érettségi, tantárgyi versenyek.)

Cél angol

The subject aims at giving the students an understanding of learning of informatics and providing practical teaching skills. It focuses on didactical issues for secondary school teachers. Informatics didactics has thus a twofold mission: 1. to identify those topics that are fundamental for the education of young citizens in an information society, and 2. to determine how these topics are to be presented so that the necessary concepts can be easily grasped by pupils of a given age. In the teacher’s formation curriculum, students have to combine two school-subjects with a common branch in pedagogy. 

Tartalom

Az informatika oktatásának célja, feladata, ismeretkörei. A Nemzeti Alaptanterv informatikai témakörei. Érettségi követelmények. Az informatika oktatási formái. Tananyag – felépítés, tantárgyfelépítés informatikából. Informatikai tantervek, tankönyvek elemzése. A helyi tanterv készítésének, a tanmenet, az óravázlat készítésének szempontjai, tartalmi, formai követelményei. Az informatika alapfogalmainak, a programozási nyelvek, a programozás, az operációs rendszerek, az alkalmazói rendszerek (szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbáziskezelés, prezentációkészítés, weboldal készítés) tanításának módszerei, eszközei. Informatikai feladatsorok összeállítása. Bemutató órák tartása, elemzése. A programozási feladatok megoldási metodikája. Optimalizálás. Számonkérési formák a számítástechnikában. Gépvásárlás, számítástechnikai tanterem kialakítása, szoftver rendszer összeállítás. Informatika az iskolában tanórákon kívül. Tehetséggondozás informatikából.

Tartalom angol

Basic theories of learning and didactics. Learning, teaching and guidance of basic informatics, like programming, algorithms, basic software, data- and object-oriented modelling and system development, but of Information technology’s also, like text-processing, spreadsheets, presentations, web-design. To lay the groundwork for a strong foundation, we must ask fundamental questions: What? How? Why? Who? They will study the National Curriculum for Computer Sciences in the secondary school and will be able to give specific skills to pupils. Techniques of problem-solving with algorithms and programs, analysis of complexity, optimisation’s methods.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

1. Zsakó László: Az informatika ismeretkörei – ELTE IK , 2006. 2. Kátai Zoltán, Nyakóné Juhász Katalin, Zsakó László: Mivel foglalkozik az informatika szakmódszertan? INFODIDACT’08 Informatika Szakmódszertani Konferencia, Szombathely, 2008. 3. Vass Vilmos: A kompetencia fogalmának értelmezése, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2009. 4. Középiskolai tankönyvek 5. Érettségi követelmények és korábbi érettségi feladatsorok honlapja: http://www.oktatas.hu

Irodalom angol

1. Said Hadjerrouit: Practical ICT Didactics (home.uia.no/saidh/Practical%20ICT%20Didactics.ppt) 2. Said Hadjerrouit: Practical ICT Didactics (http://iisit.org/Vol6/IISITv6p153-178Hadjerrouit605.pdf)

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Ionescu Klára