Főoldal > 2016/2017. tanév > Dramatikus játékok és pszichodráma az iskolai szabadidős foglalkozásokon

Tantárgy kódja

PSR1117

Tantárgy neve

Dramatikus játékok és pszichodráma az iskolai szabadidős foglalkozásokon

Kredit

5

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 15
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A drámapedagógia a cselekvés útján történő tanulást tűzi ki célul, és fontos szerepet szán az empátia, az együttműködési készség, a tolerancia fejlesztésének. Kihívás a tanár számára is: ki kell lépnie a hagyományos tanárszerep védőbástyái mögül, többet kell megmutatnia magából, de egyben meg kell tanulnia a háttérbe vonulást is, ezekben a játékokban a tanulók a főszereplők. A drámapedagógia különösen alkalmas a szorongó, gátlásos, testükkel megbarátkozni nehezen tudó tanulók belső bizonytalanságainak eloszlatására, redukálására. A napközis foglalkozások kiváló alkalmat adnak arra, hogy a gyerekeket bénító, nyomasztó belső szorongásokat, félelmeket, traumákat (amelyek kibeszélésre képtelenek) a drámás foglalkozások eszközeivel hívjuk elő és csökkentsük. Hasonló céllal, bár körültekintőbb szakmai előkészítést alkalmazva használhatjuk a napjainkban egyre divatosabb pszichodráma-technikákat is a gyermekek korábbi pszichés sérüléseinek feldolgozásában, gyógyításában, a negatív verbális és nonverbális üzeneteket közvetítő családi közeg mérgező hatásainak semlegesítésében. A pszichodrámás foglalkozás fejleszti az önismeretet és az empátiás készséget, játékos keretet kínál ahhoz, hogy a hallgatóban meglévő negatív szülői és nevelői minták helyére pozitív mintákat építsünk. Segít az érzelemkifejezés intenzívebbé tételében és a hatékony kommunikációra törekvés kialakításában. A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a drámapedagógia és a pszichodrámás módszer alapvető technikáit, felhívja figyelmüket a drámás foglalkozásokban rejlő személyiségfejlesztési lehetőségekre, gyógyító hatásokra. Mintát ad továbbá a hallgatóknak arra is, hogyan lehet játékos módon megközelíteni, bevonni a szabadidős tevékenységekbe a nehezen kezelhető, speciális magatartási problémákkal küzdő, esetleg túlzottan introvertált gyerekeket. A kurzus arra is alkalmat kíván nyújtani, hogy a tantárgy keretében szerzett ismereteket a hallgatók saját csoportjukban kipróbálják, ezáltal gyakorlatban is megtapasztalják a drámapedagógiai módszerek és a pszichodrámás csoportfoglalkozás hatékonyságát, eredményességét.

Tartalom

A drámapedagógia alapfogalmai, elterjedése. A drámapedagógia hazai irányzatai és úttörői: Gabnai Katalin, Debreczeni Tibor, Kaposi László, Szauder Erik. A drámás konvenciók Tanár és tanuló partneri viszonya a drámafoglalkozásokon. Térhasználat és térközszabályozás a drámapedagógiában, a test mint sokjelentésű eszköz. A mimika, a gesztusok nyelve, némajátékok. A kommunikáció fejlesztése a drámafoglalkozásokon. Az együttműködési készség, a tapintat, a másikra való odafigyelés kialakítása a drámás elemeket tartalmazó szabadidős foglalkozásokon. Drámapedagógia az erkölcsi nevelés szolgálatában: etikai problémák feldolgozása drámás módszerekkel. Drámapedagógia és konfliktuskezelés. A drámapedagógia önismereti hozadéka, a drámás foglalkozások önreflektív elemei. A pszichodráma alapfogalmai, a pszichodráma helye Moreno életművében. A szociális atom. Szerepeink, a szerepek belső szerkezete. Pszichodráma technikák I. (duplázás, belső hang, monológ, tükör). Pszichodráma technikák II. (szerepcsere, maximalizáció, konkretizáció, félre). Pszichodrámás foglalkozás megfigyelési, elemzési szempontjai. Videós pszichodráma foglalkozás elemzése. A bibliodráma. A gyermekpszichodráma sajátosságai. Pszichodráma a gyakorlatban (konkrét foglalkozás). A pszichodráma foglalkozás értékelése, sharing.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vincze Tamás