Tantárgy kódja
TNM1012
Tantárgy neve
Prevenció és gyógytestnevelés az iskolában
Tantárgy angol neve
Prevention and adapted PE in schools
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 ( 5 féléves képzésben 4)
Cél
A hallgató a tantárgy teljesítése után képes lesz olyan prevenciós feladatok és játékok
összeállítására, melyek segítségével megteremthető az egészséges életmód alapja.
Tudja felismerni a kezdődő és már kialakult mozgásszervi elváltozásokat. Alternatívákat tudjon javasolni
a problémák kezelésére, illetve megoldására. Ismerje az együttműködés lehetőségeit a szakorvosokkal,
gyógytestnevelőkkel, szülőkkel.
Cél angol
After course the students have the skills help them take prevention exercises and games which secure the basic of the healthy lifestyle.Recognize the ortopedic deseases.Take the alternative option the treatment and solution of the prolems. Cooperate with the specialist, adapted physical education teacher and the parents.
Tartalom
A prevenció fogalmának tágabb és szűkebb értelemben vett értelmezése.
Mozgásszervi elváltozások prevenciójának longitudinális programja Magyarországon
(Gerincgyógyászati Társaság programja).
Gyógytestnevelés helye, szerepe az iskolában. Mozgásszervi elváltozások fajtái és fokozatai. Ellenjavallt
gyakorlatformák ismerete. Belgyógyászati kategóriák, különös tekintettel a népbetegségnek tekinthető
obesitasra és asztma bronchialéra. Terhelés a gyógytestnevelésben. A relaxáció alkalmazásának
jelentősége. A sajátos fejlesztést igénylő (fogyatékkal, krónikus betegségekkel élő, testi fejlődésükben
lemaradó, elhízott) tanulók, hallgatók és felnőttek pszichoszomatikus fejlesztésének speciális ismeretei, a
prevenció kérdései.
Tartalom angol
Theory of the prevention. Longitudanal program of the prevention at ortopedic deseases in Hungary ( Hungarian Spine Medicine Assosiation). Task of the Adapted Physical Education in school. Species of the ortopedic deseases. Knoledges of the containdicate excercises. Internal deseases, mainly obesity and bronchial asthma. Physical trainig in the Adapted Physical Education. Effect on relaxation excercises. Special knoledges about psychosomatic developement of special developement requiring schoolchildren, students and adults.
Számonkérés
félévközi zh
kollokvium
Számonkérés angol
mid-term test
examination
Irodalom
CSIDER T. (2002): Az iskolai gyógytestnevelés gyakorlati és mozgás elemzése. SE Testnevelési és Sporttudományi Kar, Budapest, 156.
JÜRGEN, F (2002): 100 jó ötlet Gerincpanaszokkal küszködőknek. Golden Book Kiadó, Budapest, 212. ISBN: 9789639275270.
PAPNÉ G. ZS. (2005): A szék. Tartásjavító gyakorlatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 102. ISBN: 963941238.
SZENDRŐI M. (szerk.) (2006): Ortopédia. Semmelweis Kiadó, Budapest, 416. ISBN:963-9214-65-5.
GYÓGYTESTNEVELÉS A GYERMEKEKÉRT ORSZÁGOS EGYESÜLET (2004): Általános testtartásjavító gyakorlatok gyűjteménye. Flaccus Kiadó, Budapest, 157. ISBN:963-9214-65-5.
Irodalom angol
CSIDER T. (2002): Az iskolai gyógytestnevelés gyakorlati és mozgás elemzése. SE Testnevelési és Sporttudományi Kar, Budapest, 156.
JÜRGEN, F (2002): 100 jó ötlet Gerincpanaszokkal küszködőknek. Golden Book Kiadó, Budapest, 212. ISBN: 9789639275270.
PAPNÉ G. ZS. (2005): A szék. Tartásjavító gyakorlatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 102. ISBN: 963941238.
SZENDRŐI M. (szerk.) (2006): Ortopédia. Semmelweis Kiadó, Budapest, 416. ISBN:963-9214-65-5.
GYÓGYTESTNEVELÉS A GYERMEKEKÉRT ORSZÁGOS EGYESÜLET (2004): Általános testtartásjavító gyakorlatok gyűjteménye. Flaccus Kiadó, Budapest, 157. ISBN:963-9214-65-5.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TSI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vajda Ildikó