Főoldal > 2016/2017. tanév > Az anyanyelvi nevelés szociolingvisztikai alapjai

Tantárgy kódja

PSP1218L

Tantárgy neve

Az anyanyelvi nevelés szociolingvisztikai alapjai

Kredit

4

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A hallgatók meglévő szociolingvisztikai ismereteire alapozva a kurzus tovább mélyítse a nyelv/nyelvhasználat és társadalom összefüggésrendszerét elsősorban a nyelvelsajátítás és szocializáció, a társadalmi és nyelvi egyenlőtlenségek kérdéskörében.

Cél angol

To deepen the context of language/language usage and society based on the pre-existing socio-linguistics knowledge of students especially in the fields of learning languages and socialization, socio-linguistical disparities.

Tartalom

Foglalkozik a kommunikációs esélyegyenlőség megteremtésének lehetőségeivel, a nyelvi hátrányos helyzetűek különböző csoportjaival (elsősorban a szociokulturális, etnikai és kisebbségi helyzetből származó hátrányokkal; a fogyatékkal élők helyzetével). Áttekinti a nyelvtanulás/nyelvtanítás és a nyelvpolitika, nyelvi tervezés összefüggéseit is felkészítve ezzel a szakvizsgára készülőket az anyanyelvi nevelésben jelentkező feladatokra.

Tartalom angol

Possibilities of establishing communicational equality, different types of linguistically disandvantaged groups (especially disadvantaged by socio-cultural, ethinc and minority status; status of people with disabilities). Links between learning/teaching languages and language policies, linguistic programming, guide to prepare for the tasks of native education.

Számonkérés

Szóbeli vizsga

Számonkérés angol

Oral exam

Irodalom

Kiss Jenő: Társadalom és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest. 1995.Kiefer Ferenc (főszerk.): Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006. 577–595; 852–907; 958–995.Wardhang, R.: Szociolingvisztika. Osiris Kiadó, Budapest, 1995. Réger Zita: Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció – nyelvi hátrány. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990.Sándor Klára (szerk.): Nyelv és hatalom, nyelvi jogok és oktatás. Csíkszereda, 2000. 76–110.Kisebbségi magyar iskolai nyelvhasználat. Szerk.: Csernicskó István–Váradi Tamás. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 1996.

Irodalom angol

Kiss Jenő: Társadalom és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest. 1995.Kiefer Ferenc (főszerk.): Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006. 577–595; 852–907; 958–995.Wardhang, R.: Szociolingvisztika. Osiris Kiadó, Budapest, 1995. Réger Zita: Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció – nyelvi hátrány. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990.Sándor Klára (szerk.): Nyelv és hatalom, nyelvi jogok és oktatás. Csíkszereda, 2000. 76–110.Kisebbségi magyar iskolai nyelvhasználat. Szerk.: Csernicskó István–Váradi Tamás. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 1996.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Tukacsné dr. Károlyi Margit