Tantárgy kódja
TNM1005
Tantárgy neve
Torna elmélete és szakmódszertana
Tantárgy angol neve
Methodology and theory of gymnastics
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1 v 2 (5 féléves képzésben 2)
Cél
A hallgató ismerje meg mélyrehatóbban, a sporttorna alapfogalmait, szaknyelvét,
mozgásanyagát, ennek széleskörű differenciált alkalmazási lehetőségeit és korszerű oktatási módszereit.
Cél angol
The students get to know in depth the basic concepts of sports tournaments, professional language, movement and the application of this broad differentiation potential and modern teaching methods.
Tartalom
Általános és középiskolai tanterv torna sportági követelményeinek elsajátítása,
oktatásmódszertana és a segítségadás jelentősége. A sporttorna oktatásához szükséges specifikus
kondicionális és koordinációs képességek fejlesztése. Az ízületi mozgékonyság hatékony növelésének
elméleti és gyakorlati ismeretei a torna mozgásanyagának tükrében (stretching). Minitramp és gumiasztal
mozgásanyagának alap szintű ismerete, mint az életen át végezhető sportmozgás életmódba való
beépítése és örömforrás jellegének kidomborítása. Szabályismeret. Iskolai és diákolimpiai
tornaversenyek rendezése és lebonyolítása. A torna mozgásanyagának megszerettetése, a tornász
tehetség ismérvei, kiválasztás alapelvei.
Tartalom angol
Sport requirements for primary and secondary school curriculum, learning exercises, teaching methodology and providing assistance significance. Development of specific conditional and coordination capabilities required for the sport of gymnastics teaching.
Számonkérés
félévközi zh
kollokvium
Számonkérés angol
mid-term test
examination
Irodalom
BEJEK K., HAMAR P. (1996): Torna ABC. Okker Kiadó. Budapest. 316 p.
DONÁTH F., HAMZA I., MOLNÁR F., VÍGH L. (1996): Torna az iskolában. MTE. Budapest. 208 p.
FARKAS GY. (1995): Torna II. (Sporttorna). Papír - Press. Budapest. 300 p.
HAMZA I., KARÁCSONY I., MOLNÁR F. VÍGH L., GYULAI G., (2000): Torna 1x1. Hamza
István magánkiadása, Budapest, 240.
HONFI L., SZATMÁRI Z. (2011): A sporttorna elmélete és gyakorlata. Dialóg- Campus Kiadó, Pécs-Budapest Digitális könyvfejezet. 144.
Irodalom angol
BEJEK K., HAMAR P. (1996): Torna ABC. Okker Kiadó. Budapest. 316 p.
DONÁTH F., HAMZA I., MOLNÁR F., VÍGH L. (1996): Torna az iskolában. MTE. Budapest. 208 p.
FARKAS GY. (1995): Torna II. (Sporttorna). Papír - Press. Budapest. 300 p.
HAMZA I., KARÁCSONY I., MOLNÁR F. VÍGH L., GYULAI G., (2000): Torna 1x1. Hamza
István magánkiadása, Budapest, 240.
HONFI L., SZATMÁRI Z. (2011): A sporttorna elmélete és gyakorlata. Dialóg- Campus Kiadó, Pécs-Budapest Digitális könyvfejezet. 144.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TSI
Tantárgyfelelős oktató
Pásztorné dr. Batta Klára