Tantárgy kódja
MAM2205
Tantárgy neve
Az irodalom medialitása, film és színház
Tantárgy angol neve
"Mediality of Literature; Movie and Theatre"
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2 (5 féléves képzésben 4)
Cél
A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával.
A magyartanár rendelkezzen az irodalomtudomány magas szintű ismeretével; rendelkezzen az irodalom tanításával kapcsolatos önálló kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikák ismeretével.
Cél angol
The help and development of students’ teams and communities. Development of the students’ education, skill and ability by using their knowledge.
The teacher of Hungarian language of literature should be in possession of high level of knowledge pertaining to study of literature; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian literature.
Tartalom
A kurzus először a kultúraközvetítés módszereivel, a médiatechnológia változásaival (a szóbeliség, a nyomtatott szöveg, a képi megjelenítés, a médiavilág) foglalkozik. A továbbiakban kísérletet tesz a különböző művészeti ágak egymásra hatásának vizsgálatára, különös tekintettel az irodalmi, a filmi és a színházi diskurzusok elemzésére. A film és az irodalom, a film és a színház határterületeit éppúgy analizálja, mint a művészetek médiareprezentációjának elméleti kérdéseit.
Tartalom angol
The course first of all specializes on the method of culture mediation and the changing of media technology (printed text, visual appearance, and media world). Experimenting the different art studies’ impressions to each other’s, especially literary, film and theatre’s discourses’ analysis. Analyzing the borders between film and literature or film and theater as well as the theoretical questions of the arts’ media representations
Számonkérés
aktív részvétel az órákon, írásbeli beadandó dolgozat, gyakorlati jegy
Számonkérés angol
active participation in the courses, specialized literature write up; term grade
Irodalom
HÁSZ-FEHÉR Katalin, A mediális fordulat az irodalomtörténetben =A látható könyv, szerk. HÁSZ-FEHÉR Katalin, Szeged, Tiszatáj, 2006.7-15.
PETHŐ ÁGNES, A mozgókép intermedialitása. A köztes lét metaforái = Képátvitelek, szerk. Pethő Ágnes, Kolozsvár, 2002, 17-57.
Adoptációk, szerk., GÁCS Anna, GELENCSÉR Gábor, Budapest, JAK-Kijárat Kiadó, 2000.
Az esztétikai tapasztalat medialitása, szerk. KULCSÁR-SZABÓ Zoltán, SZIRÁK Péter, Budapest, Ráció Kiadó, 2004.,
BAZIN, André, Mi a film? Budapest, Osiris Kiadó, 2002.
SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Szó, kép, zene: A művészetek összehasonlító vizsgálata, Pozsony, Kalligram Kiadó, 2007.
Szerep és közeg, szerk. OLÁH Szabolcs, SIMON Attila, SZIRÁK Péter, Budapest, Ráció Kiadó, 2006
HORNYIK Sándor, A kép odüsszeiája. A vizuális kultúra tudományelmélete és politikája, Apertúra, 2010 tél
Irodalom angol
HÁSZ-FEHÉR Katalin, A mediális fordulat az irodalomtörténetben =A látható könyv, szerk. HÁSZ-FEHÉR Katalin, Szeged, Tiszatáj, 2006.7-15.
PETHŐ ÁGNES, A mozgókép intermedialitása. A köztes lét metaforái = Képátvitelek, szerk. Pethő Ágnes, Kolozsvár, 2002, 17-57.
Adoptációk, szerk., GÁCS Anna, GELENCSÉR Gábor, Budapest, JAK-Kijárat Kiadó, 2000.
Az esztétikai tapasztalat medialitása, szerk. KULCSÁR-SZABÓ Zoltán, SZIRÁK Péter, Budapest, Ráció Kiadó, 2004.,
BAZIN, André, Mi a film? Budapest, Osiris Kiadó, 2002.
SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Szó, kép, zene: A művészetek összehasonlító vizsgálata, Pozsony, Kalligram Kiadó, 2007.
Szerep és közeg, szerk. OLÁH Szabolcs, SIMON Attila, SZIRÁK Péter, Budapest, Ráció Kiadó, 2006
HORNYIK Sándor, A kép odüsszeiája. A vizuális kultúra tudományelmélete és politikája, Apertúra, 2010 tél
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Karádi Zsolt Béla