Főoldal > 2016/2017. tanév > Differenciált tanulásszervezés*

Tantárgy kódja

TKM1016

Tantárgy neve

Differenciált tanulásszervezés*

Tantárgy angol neve

Organising Differentiated Learning

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

5 féléves képzésben: TKM1002

Ajánlott félév

1 (5 féléves képzésben 2)

Cél

Olyan korszerű tanulásszervezési szemlélet megalapozása illetve erősítése, továbbá olyan oktatáselméleti műveltség közvetítése s a meglévő pedagógiai ismeretek integrálása, melynek birtokában a hallgató képessé válik a tanítási-tanulási folyamat hatékony és differenciált szervezésére, eredményes irányítására a legmegfelelőbb szervezeti formák megválasztásán és alkalmazásán, a tanulók tanulási sajátosságait figyelembe vevő tanítási-tanulási módszereken keresztül. Betekintést nyer a hátrányos helyzetből, a szegénységből, a kisebbségi létből fakadó nehézségek és az iskolai kudarc közötti általános összefüggésekbe, a hátrányok csökkentésére irányuló pedagógiai eljárásokba, megismerkedik a tanulásszervezés és irányítás speciális eseteivel, mint a távoktatás és a multimédiás tanulásszervezés.


Cél angol

Establishing a modern approach to organizational learning in order to the student became able to organizate teaching-learning process efficient and differentiated, by electing of the best forms of organization and using the best teaching-learning methods, taking into account the learning characteristics of the students. They get an insight into school failure connection with poverty and minority status, and in pedagogical methods for reducing the disadvantages. They meet special learning organization and management, for example distance learning and multimedia learning organization.

Tartalom

A pedagógiai differenciálás értelmezése, történeti beágyazottsága, megvalósításának irányzatai (adaptív oktatás), színterei, szervezési módjai és munkaformái. Az iskolai kudarc, lemorzsolódás nemzetközi kitekintésben. Esélylehetőség és megoldásmódjai (“második esély iskolái”). A differenciálás iskolai és tanórai formái. Motiváció és önszabályozó tanulás. Személyre szabott tanulási módok. Az IKT alkalmazási lehetőségei a differenciált tanulásszervezésben. A differenciált tanulásszervezés korszerű eljárásai a nemzetközi és a magyar gyakorlatban.


Tartalom angol

Interpretation of the pedagogical differentiation, history of pedagogical differentiation, implementing forms (adaptive learning), its venues, organization and working methods. International outlook of he school failure, dropout. Solutions for equal opportunity ("second chance schools"). School and classroom forms of differentiation. Motivation and self-learning. Personalized learning modes. ICT application possibilities in differentiated learning organization. Modern methods in international and Hungarian practice for differentiated learning organization.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Falus Iván (szerk.) (1998): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 271-322. p.  Kagan Spencer (2001): A kooperatív tanulás. Önkonet Kft, Budapest  M. Nádasi Mária (2003): Projektoktatás. Oktatásmódszertani Kiskönyvtár V. Gondolat Kiadói Kör, Budapest  Réthy Endréné (2003): Motiváció, tanulás, tanítás. Miért tanulunk jól vagy rosszul? Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest  Venter György (szerk.) (2005): Iskolai lemorzsolódás Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Nyíregyháza

Irodalom angol

Falus Iván (szerk.) (1998): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 271-322. p.  Kagan Spencer (2001): A kooperatív tanulás. Önkonet Kft, Budapest  M. Nádasi Mária (2003): Projektoktatás. Oktatásmódszertani Kiskönyvtár V. Gondolat Kiadói Kör, Budapest  Réthy Endréné (2003): Motiváció, tanulás, tanítás. Miért tanulunk jól vagy rosszul? Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest  Venter György (szerk.) (2005): Iskolai lemorzsolódás Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Nyíregyháza

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szabó Antal