Főoldal > 2016/2017. tanév > Az emberi fejlődés

Tantárgy kódja

TKM1001

Tantárgy neve

Az emberi fejlődés

Tantárgy angol neve

Personality Development

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

Sajátítsa el a hallgató a fejlődéslélektan alapfogalmi rendszerét és szakmai szókészletét. Ismerje meg a pszichikus fejlődés természetét, szabályszerűségeit és determinánsait. Ismerje meg a személyiség fejlődésével, az értelmi és érzelmi fejlődéssel kapcsolatos elméleteket és kutatási eredményeket, a pszichés fejlődés életkori és egyéni sajátosságait. Értse az értelmi és érzelmi működés egységét, az érzelmi intelligencia szerepét a pedagógus tevékenységében.

Cél angol

Gain information on basic concepts of developmetal psychology. Learn the progress, the main rules and determinants of developent. Learn the theories and scientific results of personality developent and cognitive and emotional development. Cognitive and emotional functioning and the role of emotional intelligence in the teacher work.

Tartalom

A személyiség alakulása: a személyiségfejlődés alapjai, a személyiség fejlődéselméletei, a temperamentum alakulása, az életkorok pszichológiája (újszülött, csecsemő-, kisgyermek-, óvodás-, kisiskolás-, serdülő, ifjúkor, az egész életen át tartó fejlődés). Testi és mozgásfejlődés. A nyelvi fejlődés, a beszéd kialakulásának elméletei. Az „én”, énkép, énidentitás kialakulása és fejlődése. A kognitív fejlődés elméletei, a kognitív részképességek fejlődése. Az érzelmi fejlődés, az érzelmi intelligencia. A kötődés, a társas kapcsolatok fejlődése. A tanulói személyiség megismerésének módszerei és eszközei.

Tartalom angol

Personality development: the basis and the theories of personality development. The formation of the temperament. The psychology of ages (newborn, infancy, early childhood, preschooler, childhood, adolescence early adulthood, life-long development. Physical and motion development. Verbal development and the development of speaking. Self, self-image, identity and its development. Theories of cognitive development. Emotional development and emotional intelligence. Attachment and the development of social relations.

Számonkérés

Kollokvium

Számonkérés angol

Examination

Irodalom

• Atkinson R. L, Atkinson C. R, Smith E. E, Bem D. J. (1995). Pszichológia. Osiris, Budapest, 16-37, 334-420. • Cole M., Cole S. R. (1997): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest, 22-64, 670-692. • Margitics Ferenc (2007): A személyiség és fejlődése. Krúdy Könyvkiadó, Nyíregyháza. • Vajda Zsuzsa. (1999): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon, Budapest.

Irodalom angol

• Atkinson R. L, Atkinson C. R, Smith E. E, Bem D. J. (1995). Pszichológia. Osiris, Budapest, 16-37, 334-420. • Cole M., Cole S. R. (1997): Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Budapest, 22-64, 670-692. • Margitics Ferenc (2007): A személyiség és fejlődése. Krúdy Könyvkiadó, Nyíregyháza. • Vajda Zsuzsa. (1999): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Margitics Ferenc