Tantárgy kódja
MTM1004
Tantárgy neve
Matematika szakmódszertan I.
Tantárgy angol neve
Didactic of Mathematics I.
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A pedagógia és a pszichológia kutatási eredményeinek alkalmazása a matematikatanításban. Külön kiemelendők azon specifikumok, amelyek elősegítik a matematikai ismeret-elsajátítási folyamatot.
Cél angol
The aim of the course is that participants should develop their understanding of base concepts of didactics of mathematics.
Tartalom
A matematikatanítás cél-, feladat- és követelményrendszere. Nevelési, oktatási, képzési célrendszer a társadalmi elvárások tükrében.
Matematikai fogalomalkotás, a matematikai ismeretszerzés folyamata, fázisai. A matematikai ismeretek jellemzői. A matematikatanítás alapelvei.
A tanár gondolkodásfejlesztő munkájának és a tanuló gondolkodásának jellemző hibái, illetve ezek kiküszöbölése.
A tanulók gondolkodási szintjei, az egyes szintekhez igazított szakdidaktikai modellek kialakítása.
Motiválási lehetőségek a matematikaórákon.
A matematikatanításban alkalmazható korszerű munkaformák, módszerek, eszközök, kooperatív matematikatanulási technikák.
A differenciálás szükségessége és lehetősége a matematikaoktatásban.
Tehetséggondozás, felzárkóztatás – a nívócsoportok helye a tanítási gyakorlatban.
Az ellenőrzés, értékelés, osztályzás pedagógiája és pszichológiája a matematikaoktatásban.
Tartalom angol
The relationship between general didactics and didactics of mathematics. Psychology of mathematical education, focused on pupil´s cognitive processes. The principles of teaching mathematics. Mathematical conceptualization. Curriculum content, framework of educational programmes. Assessment, evaluation and grading.
Számonkérés
vizsgajegy
Számonkérés angol
exam grade
Irodalom
1. Dr. Czeglédy István: Matematika tantárgypedagógia I., Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza 2002.
2. Kelemen László: Pedagógiai pszichológia, Tankönyvkiadó, Budapest, 1981.
3. Richard R. Skemp: A matematikatanulás pszichológiája, Gondolat Kiadó, Budapest, 1975.
4. Ambrus Gabriella és Ambrus András: Szakmódszertani kiegészítő jegyzet. ELTE, 2013
5. ELTE Munkaközösség: Matematika Módszertani Példatár. ELTE, 2013.
Irodalom angol
1. Richard Skemp: The psychology of learning mathematics. L. Erlbaum Associates, 1987
2. Didactics and Mathematics: The Art and Science of Learning and Teaching Mathematics. Creative Publications, 1978
3. Alan Bishop,M.A. (Ken) Clements,Christine Keitel-Kreidt,Jeremy Kilpatrick,Colette Laborde: International Handbook of Mathematics Education. Springer, 1996.
3. Jerome Bruner:Thew Culture of Education. Harvard University Press, 1996.
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Kovács Zoltán