Tantárgy kódja
PSO1211L
Tantárgy neve
Iskolai és gyermekkönyvtári munka II.
Kredit
5
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
10 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
PSO1102L
Ajánlott félév
4
Cél
Az iskolai könyvtári munkához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretek megerősítése, elmélyítése, a legújabb könyvtár-pedagógiai módszerekkel, ismeretekkel történő megújítása. A képzés során a korábbi gyakorlati tapasztalatokra építve a pedagógus, iskolai könyvtáros, könyvtáros-tanár munkakörben dolgozó, illetve ilyen végzettséggel rendelkező pedagógusok felkészülnek az iskolai könyvtáros munkakörhöz tartozó speciális feladatok ellátására.
Cél angol
The course goal is to give further methodology knowledge about working in school libraries.
Tartalom
A könyv- és könyvtárhasználat hazai tantervi programjai és megvalósulásuk. NAT 1, kerettantervek, NAT 2 könyvtárhasználati követelményei. A könyv- és könyvtárhasználatra nevelés pedagógiai módszerei. Olvasóvá nevelés. Képességfejlesztés. A könyvtár népszerűsítése, szolgáltatásainak bemutatása. Órák a könyvtárban: a gyermekek ismeretszerzését, képességeit fejlesztő differenciált könyvtári foglalkozások tartásának szakmódszertana. A korosztály könyvtárhasználati ismereteinek mérése. Könyvtárhasználati órák, foglalkozások tervezése, szervezése, eszközök, módszerek. Óratervek készítése, az óra megtartása, értékelés.
Tartalom angol
The library user in the school library.Psychological, pedagogical, methodological aspects.Reading, understanding.Children and youth literature.Google generation.Reading habits.Best practices in school libraries, case studies.
Számonkérés
vizsga
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Balogh Ferencné: A gyermekkönyvtári munka alapjai. – Bp.: Könyvtári Intézet, 2004. Bariczné Rózsa Mária: Iskolai könyvtárak, fenntartása, működtetése. Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrum, 2000. Celler Zsuzsanna: Az iskolai könyvtár. – Bp.: OPKM, 1998. Dán Krisztina, Dragon Katalin, Homor Tivadar: Így működik az iskolai könyvtár: Módszertani útmutató az iskolai könyvtárak működési dokumentumainak elkészítésében. – Bp.: FPI, 1999. Dán Krisztina: Iskolai könyvtári ismeretek. – Bp.: Könyvtári Intézet, 2002.
Irodalom angol
Lonsdale, M. (2003). Impact of school libraries on student achievement: A review of the research. Camberwell, Victoria, Australia: Australian Council for Educational Research. Available online at http://www.asla.org.au/site/DefaultSite/filesystem/documents/research.pdf
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Szerafinné dr. Szabolcsi Ágnes