Főoldal > 2016/2017. tanév > Anyanyelvi fejlesztés és kommunikáció

Tantárgy kódja

PSP1122L

Tantárgy neve

Anyanyelvi fejlesztés és kommunikáció

Kredit

4

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

Az anyanyelvi nevelés elméletének és gyakorlatának szélesebb körű szemléletét, a tágabb értelemben vett kommunikációs kultúra és az anyanyelvi kommunikáció kapcsolatainak bemutatását kívánja megvalósítani.

Cél angol

Introducing the method and practice of native education and the links between communicational culture in a wider context and native communication.

Tartalom

A kommunikáció fogalma, fontosabb kutatástörténeti állomásai; az emberi és állati kommunikáció; az emberi beszéd kialakulása; a verbális és nem verbális kommunikáció technikai alapjai; a szakmai, közéleti, tudományos kommunikáció. A Shannon–Weaver-elmélet. A nyelvi kommunikáció alaptényezői. A verbális nyelv mint kód; viszonylagos állandóság, gazdaságosság, a redundancia. A Jakobson-féle kommunikációs alapfunkciók, egyéb kommunikációs modellek. A nyelv gondolatalkotó funkciója. A gondolkodási képességek szerepe a nyelvi kommunikációban. A szókincs mint a nyelv kultúrahordozó és közvetítő eszköze. A szókincs fejlődésének, fejlesztésének szerepe a kommunikációban. A beszédaktus-elmélet. A kommunikáció alaptételei, típusai, csatornái; a tömegkommunikáció. A nem verbális jelek a kommunikációban: beszédben, írásban. Az írásbeli és szóbeli kommunikáció kapcsolata. Az írásbeli kommunikáció műfaji kérdései. A szóbeli kommunikáció műfajai. A nyomtatott taneszközök kommunikációs követelményei és problémái.

Tartalom angol

Definition of communication, main historical milestones of research; human and animal communication; evolution of human vocalization ; technical basis of verbal and non-verbal communication; professional, public and scientific communication. The Shannon-Weaver tehory. Main factors of linguistic communication. Verbal language as a code; relative constancy, economy and redundancy. Main communicational functions by Jacobson, other communication models. The thought-provoking function of language. The role of thinking skills in the linguistic communication. Vocabulary as a mean of cultural relay. Development of vocabulary in communication. The speech act theory. Doctrines, types and channels of communication; mass communication. Non-verbal signs in communication: in speaking and writing. Link between written and oral communication. Types of written communication. Types of oral communication. Communicational requirements and problems of teaching materials.

Számonkérés

Szóbeli vizsga

Számonkérés angol

Oral exam

Irodalom

Buda Béla (2000): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula Egyesület, Budapest. 51–64; 137–140. ~ www.mek.oszk.hu/02000/02009/index. phtml Fercsik Erzsébet–Raátz Judit (2006): Kommunikáció és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt., Budapest. Fercsik Erzsébet–Raátz Judit (1993): Kommunikáció szóban és írásban. Krónika Nova Kiadó. Budapest. Szabó Katalin (2000): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest. V. Reisz Rózsa–H. Varga Gyula (szerk.) (1999): Nyelvi és kommunikációs kultúra az iskolában. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 212. Budapest.

Irodalom angol

Buda Béla (2000): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula Egyesület, Budapest. 51–64; 137–140. ~ www.mek.oszk.hu/02000/02009/index. phtml Fercsik Erzsébet–Raátz Judit (2006): Kommunikáció és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt., Budapest. Fercsik Erzsébet–Raátz Judit (1993): Kommunikáció szóban és írásban. Krónika Nova Kiadó. Budapest. Szabó Katalin (2000): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest. V. Reisz Rózsa–H. Varga Gyula (szerk.) (1999): Nyelvi és kommunikációs kultúra az iskolában. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 212. Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Tukacsné dr. Károlyi Margit