Tantárgy kódja
PST1233L
Tantárgy neve
Kollaboratív tanítási gyakorlat II. Csoport előtti tanítás, illetve megfigyelés*
Kredit
4
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Féléves órszám
0 + 6
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
Gyakorlat és önbizalom szerzése kollegák csoportja előtti bemutató tanításban. Gyakorlat szerzése óramegfigyelésben, lejegyzésében, reprodukálásában.
Cél angol
Collaborative planning of mathematics lessons.
Tartalom
A kollaboratív tanítási gyakorlat szervezési modellje:
A résztvevők legfeljebb hatos csoportokba osztva együttműködnek a közös óratervezésben és óraelemzésben. Minden csoport három órát tervez és elemez közösen. A csoport hat különböző (önkéntes vagy kijelölt) tagja tartja meg a csoport előtti órákat valamelyik gyakorlóiskolában vagy valamelyik hallgató iskolájában. Mindegyik óra előtt legalább egy héttel a csoport 3 órás közös tervezést végez (az előzőleg megállapodott órára, egyénileg vagy e-kapcsolatban felkészülve erre) szakvezető, mentor vagy/és akadémiai oktató vezetésével. Az óra után a csoportok 1 órás közös elemzést végeznek a vezetővel, majd konzultációs napon 1 órás plenáris elemzés és értékelés történik az összes csoport részvételével az összes óráról.
A csoport előtti tanító tervezete alapján megtartja a bemutató órát. Óra után feljegyzést készít az óráról és az ott történtekről –ha nem azonnal következik a megbeszélés. A hospitáló óra közben folyamatos feljegyzéseket eszközöl előre elkészített űrlapon vagy tiszta lapon. Közben vagy óra után megjegyzéseit, értékelő véleményét is lejegyzi. Hasznos lehet a munkamegosztás: X felveszi az órát vagy részleteit. Y előre tervezett statisztikai lapon jegyzetel. Z komplex feljegyzést készít.
Tartalom angol
Collaborative planning of mathematics lessons.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
1. Dr. Czeglédy István (ed): Matematika tantárgypedagógia, Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2002.
2. Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi
megújítására. Magyar Pedagógia 3. szám, 1998.
Irodalom angol
1. Jerome Bruner: The Culture of Education. Harvard University Press, 1996.
2. Robert J. Sternberg and Talia Ben-Zeev (eds.): The Nature of mathematical Thinking. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, NJ. 1996.
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Kovács Zoltán