Tantárgy kódja
PST1229L
Tantárgy neve
Az iskolai matematika mentor tanár feladatköre
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 9
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
A matematikatanár felkészítése a lehetséges iskolai matematika mentortanári feladatra illetve lehetséges modelliskolai kollaboratív matematika tanártovábbképzési vezető feladatra.
Cél angol
The aim of the course is preparing mentor teachers for mathematics education.
Tartalom
Matematika órák domináns didaktikai feladatai: Új ismeret szerzése; első alkalmazás; alkalmazó ellenőrzés; ellenőrzés; értékelés; ellenőrzés és értékelés; év eleji ismétlés; tárgykör vagy témakör végi rendszerezés; év végi (tagozat végi) ismétlés-rendszerezés. Adekvát munka- és szervezési formák, kiemelve az ”önálló munka – közös megbeszélést”.
Matematika tantárgyi oktatási, nevelési, képzési célrendszer. Teljesítmény-kritériumú / kompetencia alapú céltervezés. Az óra menetének tervezése. Módszertani változatosság. Óravázlatok értékelő kommentálása.
Komplex matematika óraelemzési (sűrített) szempont-együttes. A matematika óra értékelése. Felkészülés: tudatosság, korszerűség, befektetett muinka, fokozódó önállóság, ötletesség, kreativitás. Az óra vezetése, hatékonysága, eredményessége. Önmegfigyelés és önértékelés. Tanulságok előremutató levonása. A tanárjelölt gyakorlatának írásbeli összegző értékelése.
A hallgatói hospitálás és tanítás szervezése, vezetése, módszerei. Előkészítés, elemzés, értékelés. Egyéb (matematika)tanári, nevelési foglalkozásokba, tevékenységbe bevonás. A matematikatanári kollaboratív továbbképző program szervezése, vezetése, módszerei. Közös tervezés, előkészítés – csoport előtti tanítás és megfigyelése – közös elemzés, értékelés.
Tartalom angol
We highlight the problematic aspects of mentoring mathematics teachers. Topics include: curricullum based planning, and assessing, the reflective teacher, technics of reflection.
Számonkérés
Gyakorlati jegy egyéni feladatok alapján.
Számonkérés angol
Term grade based on individual task.
Irodalom
1. Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi megújítására. Magyar Pedagógia 3. szám, 1998.
2. Buda Mariann (ed.): Eszköztár a tanár szakos hallgatók intézményi gyakorlatához.
KLTE Neveléstudományi Intézet, (p.127-268) Piremon Nyomda, Debrecen-Szikgát, 1999.
3. Knausz Imre: A tanítás mestersége. Iskolafejlesztési alapítvány, 2001.
4. Réthy Endréné: Motiváció, tanítás, tanulás. Miért tanulunk jól vagy rosszul? Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
Irodalom angol
1. Wilkin, M. Mentoring in Schools, London: Kogan Page. 1992
2. Furlong, J. and Maynard, T. Mentoring Student Teachers: The Growth of Professional Knowledge, London: Routledge. 1995.
Tantárgyfelelős intézet kódja
MII
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Kovács Zoltán