Főoldal > 2016/2017. tanév > Mérés és értékelés I.

Tantárgy kódja

PSE1120L

Tantárgy neve

Mérés és értékelés I.

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A mentortanár ismereteinek gazdagítása: - a mérés és értékeléshez kötődő, nemzetközileg meghatározó filozófiákkal, - a mérés, értékelés funkcióinak, és eszköztárának új elemeivel. Mindezek elősegítik, hogy korszerű mérési értékelési kultúrát közvetítsen a mentor. Alkalmassá válik a mentorált azon törekvéseinek tudatos irányítására, hogy új mérési értékelési technikákat alkalmazzon. Modellértékű értékelési kultúrájával alapozza meg azt az attitűdöt a mentoráltban, hogy eredményes, hatékony értékelési technika elképzelhetetlen kutatás-fejlesztés nélkül.

Cél angol

To enrich the knowledge of mentor teacher: - The measurement and evaluation related to the internationally dominant philosophies, - The measurement and evaluation functions and tools of the new elements. All of these help to convey the culture of modern measurement evaluation. It is capable of conscious control of the mentees' efforts to develop new measurement valuation techniques. Valuation model is based on the culture of attitude of the mentees to effective, efficient valuation technique is unthinkable Without research and development.

Tartalom

Pedagógiai értékelés nemzetközi trendjei. Eredményes, hatékony iskola és kimeneti szabályozás. Külső értékelés és szerepe az intézményi értékelésben. Kompetenciamérés. Belső értékelés intézményi szintű sajátosságai. Tanulói teljesítmény mérése és értékelése osztályszinten a kompetenciaalapú pedagógiai folyamatokban. Fejlesztő értékelés. „Befogadó értékelés”, osztályozás nélküli értékelés. Diagnosztikus, kritériumra orientált, normára orientált mérés, értékelés. Individualizált, kooperatív szándékú értékelés technikái. Tanulói teljesítmény/ neveltség mérését értékelését segítő szoftverek, IKT felhasználása. Pedagógiai szakmai (szak)szolgálatok mérést segítő tevékenysége. Tanórai megfigyelés: egy tanár értékelési kultúrája. Konzultációs órákra lebontott, részletes tantárgyi program: 1 -3 Társadalomtudományi kutatás az emberi megismerésben. A pedagógiai értékelés nemzetközi trendjei. Eredményes és hatékony iskolai és kimeneti szabályozás. A külső értékelés szerepe az intézményi értékelésben. 4 – 7 A tudományos megismerés logikai rendszere. A kompetenciamérések. 8 – 10 Az okság és az oksági modell. A belső értékelés intézményi szintű sajátosságai. A tanulói teljesítmény mérése és értékelése osztályszinten a kompetencia-alapú pedagógiai folyamatban. Fejlesztő, befogadó, diagnosztikus, kritériumra illetve normára orientált, individualizált és kooperatív szándékú értékelés és mérés. 11 – 13 A kutatás és a kutatási folyamat. 14 -15 A tanulói teljesítmény és a neveltségi szint mérését segítő szoftverek. Az IKT felhasználása. Pedagógiai szakmai szolgálatok mérést segítő tevékenysége. A tanár értékelési kultúrája.

Tartalom angol

International trends of Pedagogical evaluation. Effective and Efficient school output regulation. External evaluation and its role in the institutional assessment. Competency measurement. Interior features at institutional level. Student Performance Measurement and Evaluation at class level in the competency-based educational processes. Developer rating. "Recipient evaluation ", without grading evaluation. Diagnostic, criterion oriented, norm oriented assessment and evaluation. Individualized and cooperative intentioned valuation techniques. Use of ICT. Pedagogical professional (vocational) services supporting the measurement activities. Lesson observation: a teacher evaluation culture.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

 Buda András-Buda Mariann-Sinka Edit: Pedagógiai eredményvizsgálatok. Elektronikus tankönyv, 2002  Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2000  Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998  Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2004  Fejlesztő értékelés (online, www.oki.hu)

Irodalom angol

 Buda András-Buda Mariann-Sinka Edit: Pedagógiai eredményvizsgálatok. Elektronikus tankönyv, 2002  Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2000  Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998  Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2004  Fejlesztő értékelés (online, www.oki.hu)

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet

Ekvivalencia

ME1004L