Tantárgy kódja
TKM2121
Tantárgy neve
Alternatív pedagógiák és iskolák
Tantárgy angol neve
Alternative Pedagogy and School
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TKM1003
Ajánlott félév
4
Cél
A stúdium célja bemutatni a hallgatóknak a tömegoktatástól eltérő, legtöbbször speciális tananyagot és módszereket alkalmazó iskolákat, iskolakoncepciókat. Ismerjék meg a hallgatók az alternatív pedagógiák főbb jellemzőit, az alternatív iskolák megjelenésének történeti, társadalmi, pedagógiai okait. Legyen rálátásuk az alternatív pedagógia magyarországi helyzetére, a tradicionális iskolákra való hatására.
Cél angol
The college aims to introduce students into schools which use special curriculum and methods and which are different from the mass education. Students get to know the main characteristics of alternative pedagogies, and the historical, social, educational motives of appearance of alternative schools. Stay informed about the position of Hungarian alternative pedagogies, their range and their impact on traditional schools.
Tartalom
Az alternatív pedagógia értelmezése. Az alternatív iskolák megjelenésének társadalmi és pedagógiai okai. Különböző alternatív törekvések bemutatása, így például a reformpedagógiai gyökerű Waldorf-, Freinet- és Montessori–mozgalmak. Úttörő, hazai törekvések: Gáspár László szentlőrinci, valamint Zsolnai József programja. Ismerjék meg a speciális igényeket kielégítő, elsősorban szociális-, tanulási- és magatartási problémákat kezelő, hátránykompenzáló, tehetséggondozó intézményeket, mint például a Burattino, Kincskereső Iskola, Nyitott Világ Iskola, „Kedves-ház”, AKG, Ghandi Gimnázium.
Tartalom angol
Interpretation of alternative pedagogy. The social and pedagogical factors of the appearance of alternative schools. Presentation of various alternative aspirations, the reformpedagogy rooted schools: Waldorf, Freinet, Montessori and Petersen. The Hungarian representatives of reformpedagogy in the the first half of 20th century. The alternative of socialist school . The 70- 80s domestic innovators: Gáspár László's, Zsolnai József's values mediation program. New develop tendencies of the education reform in the 90s. Examples of institutions that satisfy special needs, talent development, mainly handles the social, learning and behavioral problems, compensating for disadvantages: the Burattino, Treasure Hunt School, "Dear House", AKG, Gandhi High School.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Alternatív oktatás. Az Educatio c. folyóirat tematikus száma. 2004, tavasz.
Brezsnyánszky László (szerk., 2002): Iskola-alternatívák a 20. században. Debreceni
Egyetem Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen
Németh András (2001): A reformpedagógia múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest
Pukánszky Béla - Zsolnai Anikó (1998): Pedagógiák az ezredfordulón. Eötvös József
Könyvkiadó, Budapest
Irodalom angol
Alternatív oktatás. Az Educatio c. folyóirat tematikus száma. 2004, tavasz.
Brezsnyánszky László (szerk., 2002): Iskola-alternatívák a 20. században. Debreceni
Egyetem Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen
Németh András (2001): A reformpedagógia múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest
Pukánszky Béla - Zsolnai Anikó (1998): Pedagógiák az ezredfordulón. Eötvös József
Könyvkiadó, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vincze Tamás