Tantárgy kódja
TKM1014
Tantárgy neve
Pedagógiai tervezés és értékelés
Tantárgy angol neve
Pedagogic Planning and Evaluation
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
5 féléves képzésben: TKM1002
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgatók ismerjék meg a magyar közoktatás rendszerének működését meghatározó jogi kereteket, a rendszer-, intézmény- és osztályszintű tartalmi szabályozás eszközeit. Az iskolai tudás kialakulásának, változtatásának törvényszerűségeit megértve hozzáértéssel tervezik a tanári munka különböző dokumentumait. A pedagógiai mérés, értékelés teljes körű rendszerét megismerve, szakszerűen képesek alkalmazni a nevelési, oktatási folyamatban a tanár kompetenciájába tartozó mérési értékelési módszereket A hallgatók legyenek képesek a pedagógiai tervezést és értékelést tágabb kontextusban, az európai dimenziók figyelembe vételével megérteni és integrálni saját tudásukba.
Cél angol
Students will learn about the legal framework which determine the operation of the Hungarian public education system, and the instruments which regulating the institutions. Students become able to plan the different documents relating whith teaching process by understanding methodoldosm of developing and changing knowledge in education system. Acquainted professionally the educational measurement and assessment system they will be able to apply the measurement methods the education process. Students will be able to understand and integrate into their knowledge the educational planning and evaluation in a wider context, in European dimension.
Tartalom
Alapfogalmak értelmezése: közoktatás, a közoktatás rendszere, iskolarendszer, iskolaszerkezet. Az iskolarendszer alapelvei, a fejlődést meghatározó tényezők. A közoktatási rendszerek eltérő fejlődési modelljei Európában. A közoktatási rendszerekben zajló változások. A közoktatási rendszer szabályozási mechanizmusa (bemeneti és kimeneti szabályozás). A tartalmi szabályozás jogi keretei: törvények, NAT, kerettanterv. Az intézményszintű tartalmi szabályozás: intézményi pedagógiai program, helyi tanterv. Osztályszintű tartalmi szabályozás: tanmenet, tematikus tervezés, óravázlat. Rendszerszintű (makro-, mezo- és mikroszintű) mérés, értékelés. Külső és belső értékelés. A tanulók teljesítményének értékelése, a nevelési-oktatási folyamatban alkalmazható értékelés módszerei és eszközei. Feladatlap készítés elvei és gyakorlata, a szóbeli tanári értékelés “pedagógiája”. A pedagógiai mérés és értékelés hatása az oktatás hatékonyságára. Az eredményes iskola. A minőségfejlesztés intézményi feladatai és lehetőségei.
Tartalom angol
Interpretation of key concepts: public education, public education system, school system, school structure. The principles determinants of school system, factors determining its the development. Different models of development of Public Education systems in Europe. Changes of public education system. Regulatory mechanism of the public education system (input and output control). The legal framework for content regulation: laws, NCC, curriculum frameworks. The institution-level content regulation: institutional programs, local curriculum. Class-level content regulation: syllabus, thematic design, lesson plan. System-wide (macro, meso and micro- level) measurement, evaluation. External and internal evaluation. Process of assess the performance of students, its methods and tools. Principles and practice of worksheet-making, the pedagogical criteria of oral evaluation. The impact of educational measurement and evaluation on the effectiveness of education process. An effective school. The institutional responsibilities opportunities in quality development .
Számonkérés
vizsga (kollokvium)
Számonkérés angol
examination (terminal examinations)
Irodalom
Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 2001
Halász Gábor/Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos
Közoktatási Intézet, Budapest 2007
Mátrai Zsuzsa (szerk.): Tanterv és vizsga külföldön. Akadémiai Kiadó, Budapest 1991
Vágó Irén (szerk.): Tartalmi változások a közoktatásban a 90-es években. Okker Kiadó,
Budapest 1999
Irodalom angol
Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 2001
Halász Gábor/Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Országos
Közoktatási Intézet, Budapest 2007
Mátrai Zsuzsa (szerk.): Tanterv és vizsga külföldön. Akadémiai Kiadó, Budapest 1991
Vágó Irén (szerk.): Tartalmi változások a közoktatásban a 90-es években. Okker Kiadó,
Budapest 1999
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Szabó Antal