Főoldal > 2016/2017. tanév > Korrekt matematika az iskolában

Tantárgy kódja

PST1125L

Tantárgy neve

Korrekt matematika az iskolában

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 12
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

Azon ismeretek, jártasságok, készségek és kompetenciák elsajátítása, amelyek biztosítják, hogy a tanulók az évfolyamuknak, iskolatípusuknak és képességeiknek megfelelő szinten, tartalmukban korrekt matematikai alapfogalmakat, definíciókat kapjanak a tanártól, illetve korrekt matematikai tételeket sajátíthassanak el (bizonyítással vagy anélkül). A szakvizsgázott matematikatanár –mint szakember- rendelkezik a tantervek, tankönyvek, segédletek kritikai elemzésének, értékelésének és szükséges korrekciójának képességével. Ismer és alkalmaz matematikailag korrekt kifutású, ugyanakkor a szokásosnál elemibb fogalmi megközelítéseket is, lemaradó vagy szerényebb képességű diákok számára.

Cél angol

The aim of the course is that the teachers should acquire skills and competences for giving pupils correct mathematical concepts, definitions, theorems and proofs on different level according to the age of the pupils, school type and the pupils' own knowledge. The participants should get proficiency in critical analysis, corrections (as it needed) of different curriculums, books, guides according to the pupils' age.

Tartalom

Válogatott témakörökben annak a vizsgálata, hogyan és mit lehet továbbadni a gyerekeknek az egyes iskolatípusokban úgy, hogy abban korrekt matematikai tartalom jelenjen meg az életkornak megfelelő formában. Például: A természetes számok axiomatikus tárgyalásával nem kerülünk ellentmondásba az iskolában tanultakkal. Egész szám, mint rendezett természetes számpár-osztály; Racionális szám, mint egész szám és nem nulla egész szám alkotta rendezett párok osztálya; Vektor mint irányított szakasz-osztály; stb. Példák olyan "kvázi-definíciókra", melyek felsőbb matematikában majd nem tarthatók, pl. területfogalom, görbe hossza, két ponthalmaz távolsága, stb. Példák egyelőre nem bizonyítható állításokra, mint Pi irracionalitása, az exponenciális függvény értéke irracionális helyen, stb. Példák problémás, kritikus definíciókra, tételekre, például hibás a racionális számhalmaz olyan definiálása, mely szerint 4/5 és -4/-5 külön elem lesz; Problémás iskolában az exponenciális vagy logaritmus függvény R-en értelmezése. Prímszám Z-n, stb.

Tartalom angol

Through exercises of different area of mathematics examination of the correct mathematical content of knowledge to be transfered in different ages and school types.

Számonkérés

Gyakorlati jegy.

Számonkérés angol

Term grade.

Irodalom

1. A Nemzeti Alaptanterv, Kerettanterv, OM, Budapest 2. Matematika 5-12 (Szerk: Hajdu Sándor) Műszaki Könyvkiadó, Budapest 3.4. Peller József (más társszerzőkkel): A tanulók matematikai tevékenységének tervezése és irányítása a középiskolában I-VI. Tankönyvkiadó, Budapest, l980-l990.

Irodalom angol

1. Centre for Innovation in Mathematics Teaching, University of Plymouth, U.K. www.cimt.org.uk www.cimt.plymouth.ac.uk 2. John Stillwell: Mathematics and its history, (2010),  Springer

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vattamány Szabolcs

Ekvivalencia

MTM1020L