Főoldal > 2016/2017. tanév > A képi gondolkodás és esztétikai ítéletalkotás a vizuális nevelésben

Tantárgy kódja

VKM1000

Tantárgy neve

A képi gondolkodás és esztétikai ítéletalkotás a vizuális nevelésben

Tantárgy angol neve

Visual Thinking and Aesthetical Opinion Forming in Visual Education

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tanegység első nagy blokkjában legfontosabb cél a vizuális nevelés elméleti modelljeiben a képi gondolkodás (annak életkori sajátosságaiban) és az esztétikai ítéletalkotás metódusában való jártasság kialakítása, a vizuális kultúra elsajátítása elméleti alapjainak feltárása interdiszciplináris megközelítéssel, s a tapasztalatok rendszerezése gyakorlati példák alapján.

Cél angol

In the first big block of the doctrine unit most important aim in the theoretical models of the visual upbringing the pictorial thinking (in its age peculiarities) and in the method of the aesthetic judgement creation truth expertise the exploration of the theoretical bases of his forming, the acquisition of the visual culture with an interdisciplinary approach, and the systematisation of the experiences based on practical examples.

Tartalom

A kognitív funkciók fejlődése, a látvány és az esztétikai ítéletalkotás. A képi gondolkodás sajátosságai kialakulásának szenzitív szakaszában (3-6 éves kor) a fiatalság, illetve a felnőtt gondolkodásban (Piaget és Bruner koncepciói). Az alak, a forma kialakulásának törvényei (Gestalt – törvények). A valóság vizuális megismerése, az érzékelés határai. A hétköznapi látvány és a műalkotás befogadása és értelmezése. Az ítéletalkotás és a vizuális élmény, a látás és a tanulás összefüggései (pszichológiai modellek).

Tartalom angol

The development of the cognitive functions, the sight and the aesthetic one are judgement creations. The peculiarities of the pictorial thinking in the sensitive section of his development (3-6 year ages) the youth, concerned in the adult thinking. The laws of the development of the shape, the form (gestalt – laws). The visual cognition of the reality, the perception are his borders. The everyday sight and the work of art are his reception and his interpretations. The judgement creation and the visual one are the contexts of an experience, the eyesight and the learning.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

exam

Irodalom

Rudolf Arnheim: A vizuális élmény. Gondolat, Budapest, 1979.Martin Schuster: Művészetlélektan. Képi kommunikáció – Kreativitás - EsztétikaAtkinson, Atkinson, Smith, Bem: Észlelés és tudat; Tanulás, emlékezés és gondolkodás; Kognitív fejlődés a gyermekkorban. In.: Pszichológia. Osiris, 1994., 1999.Farkas András (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája I-II. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1997.Robert Sekuler-Randolph Blake: Észlelés Osiris Bp 2000.

Irodalom angol

Rudolf Arnheim: A vizuális élmény. Gondolat, Budapest, 1979.Martin Schuster: Művészetlélektan. Képi kommunikáció – Kreativitás - EsztétikaAtkinson, Atkinson, Smith, Bem: Észlelés és tudat; Tanulás, emlékezés és gondolkodás; Kognitív fejlődés a gyermekkorban. In.: Pszichológia. Osiris, 1994., 1999.Farkas András (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája I-II. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1997.Robert Sekuler-Randolph Blake: Észlelés Osiris Bp 2000.

Tantárgyfelelős intézet kódja

VKI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Orosz Csaba