Tantárgy kódja
PDM1012
Tantárgy neve
Kutatás és fejlesztés az intézményekben
Tantárgy angol neve
Research and Development in School Organizations
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
5 féléves képzésben: PDM1003
Ajánlott félév
1 (5 féléves képzésben 3)
Cél
Ismerje meg a közoktatási intézményekben folytatható kutatás és az ezen alapuló fejlesztés sajátosságait, értse meg az iskolai szervezetek működésének törvényszerűségeit. Ismerje meg az alapvető kutatási módszereket, legyen tisztában az intézményi innováció alapjaival. Ismerje meg a kutatás, fejlesztés jelentőségét a pedagógiai tárgyak oktatása, valamint az iskola pedagógiai hatékonysága szempontjából. A tudásmenedzsment alapjainak, módszertanának megismerésével legyen képes továbbképzési program készítésére.
Cél angol
Learn about the research in educational institutions; and the specificities of the development on this basis; understand the laws of the functioning of the school organizations. Learn the basic research methods, be aware of the basic elements of institutional innovation. Learn about the importance of research, development, in educational subjects' teaching and in pedagogical effectiveness of the school. Lean about the foundations of knowledge management and methodology of knowledge in order to be able to prepare training program.
Tartalom
Az iskola mint szervezet, szervezeti kultúra mérésének metodikai sajátossága. Formális és informális közösségek az iskolában, a szociometria, kontaktometria. Az introspekció, a közvetlen megfigyelés a terepkutatás és az esettanulmány. Kérdőíves eljárások, a pedagógiai kísérletek jellemzői. A neveltségi szint mérése. A vezetői program, a pedagógiai program lehetőségei az intézményi fejlesztésben. A stratégiai döntések jellemzői. A tudás, tudásmenedzsment fogalma, alapirányzatai. Tudásmenedzsment technológiák. Tanuló szervezetek. Tudásmenedzsment a nevelési intézményekben. Továbbképzési programok sajátosságai, készítésének gyakorlati teendői a közoktatásban, felsőoktatásban. A tanári továbbképzések formái, színterei, a pedagógikum beépülése a továbbképzésekbe.
Tartalom angol
The methodology for measuring schools organization and organizational culture. Formal and informal communities in school, sociometry. The introspection, direct monitoring of field research and case studies. Features of survey methods and pedagogical experiments. Measuring the raised level. Possibilities of the leadership program and the educational program in institutional development. Features of strategic decisions.Cconcept and basic trends of knowledge and knowledge management. Technologies of
knowledge management . Student organizations. Management of knowledge in educational institutions. Specificity of Training Programs, duties of practical preparation in public education, higher education. Forms and venues of teacher training.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Earl Babbie (1996): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest
Ketskeméty László, Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. ELTE Eötvös
Kiadó, Budapest
Meleg Csilla (2006): Az iskola időarcai. Dialóg Campus Kiadó, Budapest
Varga Lajos szerk. (2006): Kutatás-módszertan. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem, Budapest
Irodalom angol
Earl Babbie (1996): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest
Ketskeméty László, Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. ELTE Eötvös
Kiadó, Budapest
Meleg Csilla (2006): Az iskola időarcai. Dialóg Campus Kiadó, Budapest
Varga Lajos szerk. (2006): Kutatás-módszertan. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vincze Tamás