Főoldal > 2016/2017. tanév > Kutatás és fejlesztés az intézményekben

Tantárgy kódja

PDM1012

Tantárgy neve

Kutatás és fejlesztés az intézményekben

Tantárgy angol neve

Research and Development in School Organizations

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

5 féléves képzésben: PDM1003

Ajánlott félév

1 (5 féléves képzésben 3)

Cél

Ismerje meg a közoktatási intézményekben folytatható kutatás és az ezen alapuló fejlesztés sajátosságait, értse meg az iskolai szervezetek működésének törvényszerűségeit. Ismerje meg az alapvető kutatási módszereket, legyen tisztában az intézményi innováció alapjaival. Ismerje meg a kutatás, fejlesztés jelentőségét a pedagógiai tárgyak oktatása, valamint az iskola pedagógiai hatékonysága szempontjából. A tudásmenedzsment alapjainak, módszertanának megismerésével legyen képes továbbképzési program készítésére.

Cél angol

Learn about the research in educational institutions; and the specificities of the development on this basis; understand the laws of the functioning of the school organizations. Learn the basic research methods, be aware of the basic elements of institutional innovation. Learn about the importance of research, development, in educational subjects' teaching and in pedagogical effectiveness of the school. Lean about the foundations of knowledge management and methodology of knowledge in order to be able to prepare training program.

Tartalom

Az iskola mint szervezet, szervezeti kultúra mérésének metodikai sajátossága. Formális és informális közösségek az iskolában, a szociometria, kontaktometria. Az introspekció, a közvetlen megfigyelés a terepkutatás és az esettanulmány. Kérdőíves eljárások, a pedagógiai kísérletek jellemzői. A neveltségi szint mérése. A vezetői program, a pedagógiai program lehetőségei az intézményi fejlesztésben. A stratégiai döntések jellemzői. A tudás, tudásmenedzsment fogalma, alapirányzatai. Tudásmenedzsment technológiák. Tanuló szervezetek. Tudásmenedzsment a nevelési intézményekben. Továbbképzési programok sajátosságai, készítésének gyakorlati teendői a közoktatásban, felsőoktatásban. A tanári továbbképzések formái, színterei, a pedagógikum beépülése a továbbképzésekbe.

Tartalom angol

The methodology for measuring schools organization and organizational culture. Formal and informal communities in school, sociometry. The introspection, direct monitoring of field research and case studies. Features of survey methods and pedagogical experiments. Measuring the raised level. Possibilities of the leadership program and the educational program in institutional development. Features of strategic decisions.Cconcept and basic trends of knowledge and knowledge management. Technologies of knowledge management . Student organizations. Management of knowledge in educational institutions. Specificity of Training Programs, duties of practical preparation in public education, higher education. Forms and venues of teacher training.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Earl Babbie (1996): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest Ketskeméty László, Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest Meleg Csilla (2006): Az iskola időarcai. Dialóg Campus Kiadó, Budapest Varga Lajos szerk. (2006): Kutatás-módszertan. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest

Irodalom angol

Earl Babbie (1996): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest Ketskeméty László, Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest Meleg Csilla (2006): Az iskola időarcai. Dialóg Campus Kiadó, Budapest Varga Lajos szerk. (2006): Kutatás-módszertan. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vincze Tamás