Tantárgy kódja
VKM1103
Tantárgy neve
A vizuális kommunikáció helye a vizuális nevelésben
Tantárgy angol neve
Visual Communication in Visual Education
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2 (5 féléves képzésben 4)
Cél
A tanegység segítséget nyújt a hallgatóknak, hogy aktívan felhasználható összefüggéseket teremtsenek a vizuális nevelés és a vizuális kommunikáció, illetve annak tanítási gyakorlata között. Megismerje és rendszerezze annak egyre bővülő tartalmi és tantervi követelményeit.
Cél angol
The doctrine unit offers the students help in order for the visual upbringing and the visual communication to create contexts of which use can be made actively, concerned between its teaching practice. Let him recognise it and let him systematize its content and curricular requirements growing to one.
Tartalom
A vizuális nevelés és a vizuális kommunikáció tartalmi összefüggései, nemzetközi viszonyrendszerének feltárása. A vizuális kommunikáció és a vizuális nevelés pedagógiai rendszerei a befogadói és az alkotói tevékenység, valamint a vizuális közlések típusai felöl megközelítve.
A különböző tantervek mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségterületei és azok vizuális kommunikációs tartalmai. A vizuális kommunikáció szerepe a tanulási képességek fejlesztésében. A vizuális közlés, kifejezés, a vizuális kommunikáció hétköznapi formáinak megjelenítése a tanításban.
A „szóbeliség”, „írásbeliség”, „képiség” viszonyának különböző kutatási metódussal való vizsgálata, interdiszciplináris megközelítése (szociológiai, pedagógiai, történeti, antropológiai, filozófiai, narrativisztika, kommunikációelméleti, szemiotikai médiaelméleti, művészetfilozófia, reprezentációelmélet stb.). Kép a kamera obscurától a digitális képig. A technikai kép létrehozásának lehetőségei az iskolai gyakorlatba. Az identitás és identitásváltoztatás kommunikációs vonatkozásai. A komplex vizuális nevelés.
Tartalom angol
The visual upbringing and the content contexts of the visual communication, international one is the exploration of his relation system. The pedagogic systems of the visual communication and the visual upbringing the recipient and the creator activity, and the types of the visual communications kills approached.The different curricula the education areas of a motion picture culture and media knowledge and they his visual communicational contents. The visual communication is his role in the development of the learning abilities. The visual communication, an expression, the visual communication are the representations of his everyday forms in the teaching.Picture the camera obscurától until the digital picture. The opportunities of the formation of the technical picture into the school practice. The identity and an identity change are his communicational concerns. The complex visual one is upbringing.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
exam
Irodalom
Ifj. Csákvári József és Malinák Judit: Média galaxis. Szimbiózis, Bp., 1998 - S.Nagy Katalin: Művészetszociológia II. Tankönyvkiadó, Bp., 1990 - Kárpáti Andrea: Bevezetés a vizuális kommunikáció tanításához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1995. - Bálványos Huba: Vizuális megismerés, kommunikáció Balassi kiadó, Bp., 1997.
- Béres István – Horányi Özséb (szerk.): Társadalmi kommunikáció Osiris, Bp. 2001
Irodalom angol
Ifj. Csákvári József és Malinák Judit: Média galaxis. Szimbiózis, Bp., 1998 - S.Nagy Katalin: Művészetszociológia II. Tankönyvkiadó, Bp., 1990 - Kárpáti Andrea: Bevezetés a vizuális kommunikáció tanításához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1995. - Bálványos Huba: Vizuális megismerés, kommunikáció Balassi kiadó, Bp., 1997.
- Béres István – Horányi Özséb (szerk.): Társadalmi kommunikáció Osiris, Bp. 2001
Tantárgyfelelős intézet kódja
VKI
Tantárgyfelelős oktató
Havasi Tamás