Tantárgy kódja
MAM1209Tantárgy neve
Az irodalomtanítás módszertanaTantárgy angol neve
Methodology of Teaching LiteratureKredit
2Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2Ajánlott félév
1 (5 féléves képzésben 2)Cél
A tanulói személyiség fejlesztése. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. A pedagógiai folyamat tervezése. A tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen áttartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. A tanulási folyamat szervezése és irányítása. A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre. A magyartanár rendelkezzen az irodalomtudomány magas szintű ismeretével; rendelkezzen magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával; az irodalomtanítás elméleti ismereteit hatékonyan legyen képes alkalmazni az adott tanítási kontextusban, a közoktatás bármely iskolatípusában.
Cél angol
Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development.
Tartalom
A hallgatók ismerkedjenek meg az irodalomtanítás céljával, az irodalmi nevelés feladataival és didaktikai folyamatával, valamint azokkal az eljárásokkal (módszerekkel), amelyekkel oktató-nevelő munkáját az irodalomtanár megtervezi, megszervezi, a tanítandó esztétikai–poétikai–irodalomelméleti ismereteket a tanulókkal elsajátíttatja, illetve amelyekkel őket a szükséges kompetenciák birtokába juttatja. A stúdium főbb témakörei: Irodalomtanítás és módszertan. Irodalomtanítási metodikák a múltban és napjainkban. Nemzeti alaptanterv, helyi tanterv, pedagógiai program, tanmenet, óraterv. Az irodalomtanítás tartalma, eszközrendszere, anyaga. Óratípusok. A műértelmező óra felépítése. Lírai, epikai, drámai művek értelmezése irodalomórán. Az irodalomtanítás módszerei. Tanmenet, óraterv készítése. A mikrotanítás folyamata, elméleti kérdései. Mikrotanítási gyakorlatok. A hospitálással kapcsolatos elméleti kérdések. Hospitálás a gyakorló általános és középiskolában. Hospitálási napló készítése, a látott óra (órák) közös elemzése. Az irodalomtanítás sajátos munkaformái. Szövegértési és szövegalkotási fejlesztő feladatok a magyarórán. Feladattípusok, az értékelés formái. A fontosabb módszertani szakfolyóiratok, kiadványok, elektronikus információforrások. Az önképzés módszertana.
Tartalom angol
Students will learn the objective of teaching literature, tasks of literary education and its didactic course as well as methods to plan and organise the educational work of a literature teacher. It is giving an insight on how should the teacher be able to make the students (pupils) to learn the aesthetical-poetical-literary aspects of literature and obtain the necessary competences. Main topics: national educational plan, local educational plan, pedagogical programme, class draft, class types, drafting a class to analyse a literary work.
Számonkérés
házi dolgozat: gyakorlati jegy
Számonkérés angol
home assignment: term grade
Irodalom
a műelemzés lehetőségeiről a középiskolában (jegyzet), Szeged, JATE Kiadó, 1990. Goda Imre, Az irodalomtanár műhelyében, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. Kelemen Péter, Képességfejlesztő irodalomtanítás a 10-18 éves korosztály számára, In: Tantervek, programok a magyar nyelv és irodalom tanításához, szerk. Sipos Lajos, MKE kiadás, 1991. Tantervek, programok a magyar nyelv és irodalom tanításához, szerk., Sipos Lajos, MKE kiadás, 1991. Zsolnai József, A tanulás tervezése és irányítása, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1987. Zsolnai József, Alaptanterv, kerettanterv, helyi tanterv, In: Irodalomtanítás I., szerk. Sipos Lajos, A Pauz Kiadó és az Universitas Kulturális Alapítvány kiadása, 1994. 31–41. Tantervek, programok a magyar nyelv és irodalom tanításához, szerk. Sipos Lajos, MKE kiadás, 1991. Irodalomtanítás a harmadik évezredben. szerk. Sipos Lajos. Krónika Nova Kiadó, 2006. Ajánlott olvasmányok: Arató László, Pála Károly, A szöveg vonzásában I. Bejáratok. Irodalom, Calibra könyvek, Budapest, Műszaki Kiadó, 1998. Báthory Zoltán, Tanulók, iskolák – különbségek, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1992. Hankiss Elemér, Az irodalmi mű mint komplex modell, Budapest, Magvető Kiadó, 1985. Irodalomtanítás I-II., szerk. Sipos Lajos, A Pauz Kiadó és az Universitas Kulturális Alapítvány kiadása, 1994. Vörös József, Irodalomtanítás az általános és középiskolában, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 1997.
Irodalom angol
a műelemzés lehetőségeiről a középiskolában (jegyzet), Szeged, JATE Kiadó, 1990. Goda Imre, Az irodalomtanár műhelyében, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. Kelemen Péter, Képességfejlesztő irodalomtanítás a 10-18 éves korosztály számára, In: Tantervek, programok a magyar nyelv és irodalom tanításához, szerk. Sipos Lajos, MKE kiadás, 1991. Tantervek, programok a magyar nyelv és irodalom tanításához, szerk., Sipos Lajos, MKE kiadás, 1991. Zsolnai József, A tanulás tervezése és irányítása, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1987. Zsolnai József, Alaptanterv, kerettanterv, helyi tanterv, In: Irodalomtanítás I., szerk. Sipos Lajos, A Pauz Kiadó és az Universitas Kulturális Alapítvány kiadása, 1994. 31–41. Tantervek, programok a magyar nyelv és irodalom tanításához, szerk. Sipos Lajos, MKE kiadás, 1991. Irodalomtanítás a harmadik évezredben. szerk. Sipos Lajos. Krónika Nova Kiadó, 2006. Ajánlott olvasmányok: Arató László, Pála Károly, A szöveg vonzásában I. Bejáratok. Irodalom, Calibra könyvek, Budapest, Műszaki Kiadó, 1998. Báthory Zoltán, Tanulók, iskolák – különbségek, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1992. Hankiss Elemér, Az irodalmi mű mint komplex modell, Budapest, Magvető Kiadó, 1985. Irodalomtanítás I-II., szerk. Sipos Lajos, A Pauz Kiadó és az Universitas Kulturális Alapítvány kiadása, 1994. Vörös József, Irodalomtanítás az általános és középiskolában, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 1997.