Tantárgy kódja
NZO1044
Tantárgy neve
Repertoárismeret 4.
Tantárgy angol neve
Repertoire study 4.
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
A tantárgy célja, hogy módszert adjon egy kisebb régió, település, énekes vagy hangszeres előadói egyéniség repertoárjának átfogó vizsgálatára, a néprajzi, népzenei és táncfolklorisztikai összefüggések komplex megismerésére. A stúdium épít a Népzeneelmélet, Néprajz valamint a Gyűjtési és lejegyzési gyakorlat tantárgyak ismeretanyagára. A tantárgy felkészíti a hallgatókat a Forrásismeret, a Táncfolklorisztika és a Táncház tantárgyak komplexebb befogadására és értelmezésére. A stúdium eredményeképpen a hallgatók alkalmassá válnak: a népzene, a népi kultúra értékeinek avatott közvetítésére, a gyerekek zenei ízlésének formálására, tanítási programok, tanítási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, az adott oktatási intézmény zenei életének megszervezésére, arculatának alakítására, az iskolán kívüli kulturális értékek megismertetésére, közvetítésére, az eltérő adottságú tanulók differenciált oktatására, nevelésére.
Cél angol
The course’s main objective is the provide the methodological means to comprehensively assess the repertoire of a smaller region, settlement, or a vocalist or instrument-playing individual, besides getting to know ethnographic, folk music and dance folklore correspondences in a complex way. The course is built on the material of subjects like Folk Music Theory, Ethnography and Folk Song Collecting and Notation Practice. The subject prepares students for subjects such as Research Methodology, Dance Folklore, and Folk Dance Clubs.
After completing the course, students will be able to:
• transmit the values of folk music and folk culture in a professional way, and to shape pupils’ musical tastes,
• plan educational programmes, school lessons, choose learning materials, supplementary materials, information resources and media of education necessary for students,
• organize the music activities of a given educational institution, shape its profile, make pupils know extramural cultural values and transmit them,
• educate students with different skills in a diverse way.
Tartalom
A szemeszter témaköre: a magyar táncdialektusok tájegységeinek, tánczenei repertoárjának áttekintése.
Tartalom angol
The topics of the course include the dance repertoire of individual Hungarian dance dialects.
Számonkérés
Két zárthelyi dolgozat megírása.
Kollokvium típusa: írásbeli és szóbeli.
Számonkérés angol
Two in-class tests.
Type of the end-of-the-semester exam: written and oral.
Irodalom
• Magyar Népzenei Antológia. Digitális összkiadás. Főszerk. Richter Pál. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – FolkEurópa Kiadó, Budapest, 2013. ISBN 978 963 08 3285 4
• Népzenei Füzetek sorozat. Magyar Művelődési Intézet/Hagyományok Háza, Budapest
• Új Pátria CD-sorozat, Hagyományok Háza – Fonó Budai Zeneház, Budapest
Irodalom angol
• Magyar Népzenei Antológia. Digitális összkiadás. Főszerk. Richter Pál. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – FolkEurópa Kiadó, Budapest, 2013. ISBN 978 963 08 3285 4
• Népzenei Füzetek sorozat. Magyar Művelődési Intézet/Hagyományok Háza, Budapest
• Új Pátria CD-sorozat, Hagyományok Háza – Fonó Budai Zeneház, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Vavrinecz András