Tantárgy kódja
NKM1215
Tantárgy neve
Zene és kultúrtörténet
Tantárgy angol neve
Music and Culture History
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
2 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A tantárgy a 19-20. századi zenei gondolkodás tágabb művészeti és kulturális kontextusaiból vizsgál néhányat.
Cél angol
The course provides a pathway into the philosophical and aesthetical thinking about music in the European culture. It enables students for the competent reception of sounding music culture.
Tartalom
Az első nagyobb tematikus blokk azokat a vitákat tárgyalja, amelyek a zene mibenlétéről, esztétikai rangjáról és hatásáról folytak a 19. sz. folyamán. Ezek vizsgálata egyrészt segít nyomon követni, miként alakult ki, és változott az a nyelv, amelyen lehetségesnek tartották a zenei reflexió adekvát fogalmi megragadását, másrészt rávilágít arra a sajátos paradoxonra is, hogy a zenei reflexió nyelvének és eszközrendszerének a század elejétől formálódó normája, a „tiszta zenei” épp a költészet-elmélet fogalmi apparátusára, ill. a plaszticitás esztétikai kategóriáira támaszkodva körvonalazódott. A tárgy másik tematikus blokkja sajátosan 20. sz.-i kérdések mentén közelít a zene kulturális pozícióihoz. Egyfelől a technikai reprodukció visszahatásait vizsgálja a zenei gondolkodás, ill. a gyakorlati interpretáció területén a médiaelmélet segítségével, másfelől ízelítőt ad az amerikai zenetudomány 1990-es évektől mind népszerűbb modelljéből. Az ez utóbbiban érvényesülő kultúratudományi (cultural studies), ill. társadalmi nemekkel kapcsolatos (gender studies) elméleti perspektívák, mivel éles ellentétet alkotnak a „tiszta zenei” 19. sz.-i normájával, egyben izgalmas történeti ívvé egészítik ki a tantárgy alapproblémáját: milyen főbb receptív és/vagy reflektív normákkal és reményekkel fordultak a zene felé az elmúlt két évszázadban?
Tartalom angol
The first part of the course details discusses about the nature, aesthetical dignity and influence of music in the 19th century. They are testing a part in helping to trace how it evolved and changed the language in which possible was considered a musical reflection of adequate conceptual grasp, on the other hand, highlights the unique paradox: is that the conceptual ground of the one dominant theoretical reflection of the music at time, the so-called “pure music” or “absolut music” derived form a theory of poetry.
The second part of the course details typically 20th century problems of the musical thinking and the musical culture: questions of the technical reproduction in the music, perspectives of the American “new musicology”, the cultural studies and the gender studies in the music.
Számonkérés
home assignment
Számonkérés angol
házi dolgozat
Irodalom
Carl Dahlhaus: Az abszolút zene eszméje. (ford. Zoltai Dénes) Typotex, Bp., 2004.
Eduard Hanslick: A zenei szép. (ford. Csobó Péter György) Typotex, Bp., 2007.
Walter Benjamin: A műalkotás technikai a reprodukálhatóság korszakában.
Susan McClary: Feminine Endings: Music, Gender and Sexuality. University of Minnesota Press, 1991.
Irodalom angol
Carl Dahlhaus: The Idea of Absolute Music. University of Chicago Press, 1991
Eduard Hanslick: Vom Musikalisch-Schönen. Translated in 1891 by Gustav Cohen as: The Beautiful in Music. Contribution to the revisal of musical aesthetics. Indianapolis: Bobbs-Merrill Co., 1957
Benjamin, Walter: The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. https://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/benjamin.htm
Marcello Sorce Keller : What Makes Music European: Looking beyond Sound. Scarecrow Press, 2011
Susan McClary: Feminine Endings: Music, Gender and Sexuality. University of Minnesota Press, 1991
Tantárgyfelelős intézet kódja
TFI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Csobó Péter György