Tantárgy kódja
TNO1016
Tantárgy neve
Sportjátékok I. Röplabda II.
Tantárgy angol neve
Sports Games I. Volleyball II.
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
0 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
TNO1015
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgatók sajátítsák el az előző kurzus ismereteire épülő magasabb szintű technikai- taktikai változatokat, azok oktatásmódszertanát. Szerezzenek jártasságot versenyek, mérkőzések szervezésében, vezetésében és alapvető edzői feladatok ellátásában. Ismerjék meg a szabadidős sporttevékenységben (mix-, strand röplabda), valamint a para- sportban (ülőröplabda) használt sajátságos megoldásokat. Legyenek képesek felismerni, kiválasztani, és fejleszteni a tehetséges röplabdázókat, valamint tudják az oktatásmenet optimális lefolyásától elmaradókat felzárkóztatni.
Cél angol
Students master the advanced technical-tactical knowledge of the course based on the previous versions of their teaching methodology. Acquire skills in organising competitions, games, and coaching to perform the essential functions. Able to select and develop talented volleyball players
Tartalom
A játékvezetés sajátosságai, viselkedés a pályán, protokoll. A nemzetközi és magyar versenyrendszer, a korosztályos versenyeztetés hazai vonatkozásai. Edző feladatai mérkőzés előtt, közben, után. Az elsajátításra kerülő, - alaptechnikákra épülő-, magasabb szintű technikai- taktikai változatok, azok oktatásmódszertana, játék közbeni alkalmazásának (játékrendszer) vonatkozásai, az életkori sajátosságok és a csapatjáték fejlődési követelményeivel összhangban. Játékrendszerek támadásban, védekezésben. A röplabda játékosok, életkori, és játék tudásbeli fejlődésével összefüggő nevelési kérdései.
A tipikus labdamenet lefolytatásához szükséges magasabb szintű technikai- taktikai változatok, és azok oktatásmódszertanának elsajátítása. Játékrendszer alkalmazása és annak tudatos változtatása a saját csapatunk erősségeinek, valamint az ellenfél gyengeségeinek felismerésével, mérkőzésszituációban. Játékvezetés, mérkőzés-jegyzőkönyv vezetése tanórán egymás elleni játékban. Magasabb osztályú, ill. korosztályos mérkőzések, edzések látogatása.
Tartalom angol
How to referee a game. Aspects of national age-group competitions. Tasks of a coach before-during – and after a game. Understanding a higher level of technical-tactical variants and their teaching methodology, usage their in-game (game system) with the aspects of the age charachteristic and developmental requirements. Game systems in offensive and defensive mode. Registering the process of a game during the lessons in each other games. Visiting higher grade, age-group matches
Számonkérés
félévközi zh
kollokvium
Számonkérés angol
mid-term test
examination
Irodalom
GARAMVÖLGYI MÁTYÁS: A röplabdázás technikája. (MTE. Budapest, 1996.)
GARAMVÖLGYI MÁTYÁS: A röplabdázás technikája és taktikája. (MTE. Budapest, 1997.)
RIGLER E. – KOLTAI M.: Gyakorlatgyűjtemény a röplabda iskolai oktatásához. (TF. Budapest. 2001.)
V.HANCIK – J. BELAJ – I.MACURA – L.HORSKY: Röplabdaedzés. (Hungária Sport. Bp.,1990.)
MAGYAR RÖPLABDA SZÖVETSÉG: Röplabdázás szabálykönyve
Irodalom angol
GARAMVÖLGYI MÁTYÁS: A röplabdázás technikája. (MTE. Budapest, 1996.)
GARAMVÖLGYI MÁTYÁS: A röplabdázás technikája és taktikája. (MTE. Budapest, 1997.)
RIGLER E. – KOLTAI M.: Gyakorlatgyűjtemény a röplabda iskolai oktatásához. (TF. Budapest. 2001.)
V.HANCIK – J. BELAJ – I.MACURA – L.HORSKY: Röplabdaedzés. (Hungária Sport. Bp.,1990.)
MAGYAR RÖPLABDA SZÖVETSÉG: Röplabdázás szabálykönyve
Tantárgyfelelős intézet kódja
TSI
Tantárgyfelelős oktató
Szabó Alexi Paul
Ekvivalencia
TNB2131