Főoldal > 2016/2017. tanév > Sportpedagógia

Tantárgy kódja

TNO1008

Tantárgy neve

Sportpedagógia

Tantárgy angol neve

Sports Pedagogy

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

7

Cél

A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a testnevelés és sport oktatásának pedagógiai módszereit és eljárásait, legyenek tisztában a tanulók értékelésének pedagógiailag hatékony, a személyiség fejlesztését pozitívan befolyásoló tanári eljárások hatásmechanizmusával. Alakuljon ki a hallgatókban a legfontosabb testnevelő tanári kompetenciák, úgymint a szervezőképesség, az empátia, az egyenlő bánásmód szemlélete. ismerjék fel a sportbeli tehetséget, tudjanak bánni a kevésbé tehetséges tanulókkal, ismerjék a sportbeli terhelés életkornak megfelelő összetevőit.

Cél angol

Aim of this courses is to introduce the student to principal knowledge of sportpedagogy.

Tartalom

A sportpedagógia tárgya, kutatási módszerei, helye a tudományok rendszerében. A sport társadalmi jelentősége, kapcsolata a kultúra más területeivel. A sport jelentősége az egyén életében. Az egészség értelmezése, kapcsolata a sporttal. Életmód és a szabadidő eltöltése a magyar lakosság körében. A sporttevékenység területei. A versenysport vonzása és az élsport gyakorlata. Az utánpótlás szűrése és felkészítése. Személyiségfejlesztés és teljesítményfokozás legális és illegális módszerekkel. Az élsportolók ellenőrzésének gyakorlata. A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat. A nevelés és oktatás összefüggése, összhangja a sportban. A sportoló személyiségének főbb jellemzői: teljesítménymotiváció, önértékelés, önfegyelem, küzdeni tudás. Kreativitás a sportban. A konfliktusok kezelése. kezelési stratégiák. A siker és kudarc feldolgozása sportolói személyiségtípusok esetén. Sportolói és a személyes életpálya alakítása a sportolás időszakában. Tanulás és a sport összeegyeztetése. A sportklub felelőssége ebben a kérdésben. A mozgásos cselekvés folyamatának pedagógiai struktúrája. Tanulási stratégiák a különböző mozgáskészségeket tartalmazó sportmozgások esetében. A tanulás első szakasza: az ismeret fogalma a cselekvéstanulásban, a mozgásminta és szabályozási kérdések a tanulás során. A cselekvéstanulás második szakasza: a készségek kialakítása, a dinamikus sztereotip és a transzfer kérdései a tanulás során. A tanulás értékelése, az edző és sportoló kapcsolata, az edző pedagógiai modellje.

Tartalom angol

The sportpedagogy courses carries out three interdependent research tasks: - fundamental conception, objectives and quality criteria of sport educational practices, - empirical realationships between presage, process, product and context variables of sport educational pratices, - design, controlled, implementation an evaluation of sport educational programmes.

Számonkérés

félévközi zh kollokvium

Számonkérés angol

mid-term test examination

Irodalom

HORVÁTH L.,Prisztóka Gy.( 2005): A sportpedagógia és sportpszichológia alapkérdései Bessenyei György Könyvkiadó,Nyíregyháza BÍRÓNÉ DR. NAGY E.(1977): Sportpedagógia. Sport, Budapest NAGY J.(2000): XXI. század és nevelés. Osiris kiadó, Budapest

Irodalom angol

HORVÁTH L.,Prisztóka Gy.( 2005): A sportpedagógia és sportpszichológia alapkérdései Bessenyei György Könyvkiadó,Nyíregyháza BÍRÓNÉ DR. NAGY E.(1977): Sportpedagógia. Sport, Budapest NAGY J.(2000): XXI. század és nevelés. Osiris kiadó, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

TSI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szatmári Zoltán

Ekvivalencia

TNB1816