Tantárgy kódja
TNO1008
Tantárgy neve
Sportpedagógia
Tantárgy angol neve
Sports Pedagogy
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
1 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
7
Cél
A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a testnevelés és sport oktatásának pedagógiai módszereit és eljárásait, legyenek tisztában a tanulók értékelésének pedagógiailag hatékony, a személyiség fejlesztését pozitívan befolyásoló tanári eljárások hatásmechanizmusával.
Alakuljon ki a hallgatókban a legfontosabb testnevelő tanári kompetenciák, úgymint a szervezőképesség, az empátia, az egyenlő bánásmód szemlélete. ismerjék fel a sportbeli tehetséget, tudjanak bánni a kevésbé tehetséges tanulókkal, ismerjék a sportbeli terhelés életkornak megfelelő összetevőit.
Cél angol
Aim of this courses is to introduce the student to principal knowledge of sportpedagogy.
Tartalom
A sportpedagógia tárgya, kutatási módszerei, helye a tudományok rendszerében. A sport társadalmi jelentősége, kapcsolata a kultúra más területeivel. A sport jelentősége az egyén életében. Az egészség értelmezése, kapcsolata a sporttal. Életmód és a szabadidő eltöltése a magyar lakosság körében. A sporttevékenység területei. A versenysport vonzása és az élsport gyakorlata. Az utánpótlás szűrése és felkészítése. Személyiségfejlesztés és teljesítményfokozás legális és illegális módszerekkel. Az élsportolók ellenőrzésének gyakorlata. A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat. A nevelés és oktatás összefüggése, összhangja a sportban. A sportoló személyiségének főbb jellemzői: teljesítménymotiváció, önértékelés, önfegyelem, küzdeni tudás. Kreativitás a sportban. A konfliktusok kezelése. kezelési stratégiák. A siker és kudarc feldolgozása sportolói személyiségtípusok esetén. Sportolói és a személyes életpálya alakítása a sportolás időszakában. Tanulás és a sport összeegyeztetése. A sportklub felelőssége ebben a kérdésben. A mozgásos cselekvés folyamatának pedagógiai struktúrája. Tanulási stratégiák a különböző mozgáskészségeket tartalmazó sportmozgások esetében. A tanulás első szakasza: az ismeret fogalma a cselekvéstanulásban, a mozgásminta és szabályozási kérdések a tanulás során. A cselekvéstanulás második szakasza: a készségek kialakítása, a dinamikus sztereotip és a transzfer kérdései a tanulás során. A tanulás értékelése, az edző és sportoló kapcsolata, az edző pedagógiai modellje.
Tartalom angol
The sportpedagogy courses carries out three interdependent research tasks:
- fundamental conception, objectives and quality criteria of sport educational practices,
- empirical realationships between presage, process, product and context variables of sport educational pratices,
- design, controlled, implementation an evaluation of sport educational programmes.
Számonkérés
félévközi zh
kollokvium
Számonkérés angol
mid-term test
examination
Irodalom
HORVÁTH L.,Prisztóka Gy.( 2005): A sportpedagógia és sportpszichológia alapkérdései Bessenyei György Könyvkiadó,Nyíregyháza
BÍRÓNÉ DR. NAGY E.(1977): Sportpedagógia. Sport, Budapest
NAGY J.(2000): XXI. század és nevelés. Osiris kiadó, Budapest
Irodalom angol
HORVÁTH L.,Prisztóka Gy.( 2005): A sportpedagógia és sportpszichológia alapkérdései Bessenyei György Könyvkiadó,Nyíregyháza
BÍRÓNÉ DR. NAGY E.(1977): Sportpedagógia. Sport, Budapest
NAGY J.(2000): XXI. század és nevelés. Osiris kiadó, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
TSI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Szatmári Zoltán
Ekvivalencia
TNB1816