Tantárgy kódja
MAO1124
Tantárgy neve
Modern magyar irodalom II.
Tantárgy angol neve
Modern Hungarian Literature II.
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
MAO1004
Ajánlott félév
5
Cél
Az 1905–1919 és 1919–1945 közötti irodalomtörténeti periódusok legjelentősebb és leginkább jellemző alkotásainak értelmezése, az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazása. A tantárgy ezen belül feltárja e korszakok alapvető poétikai elveit, eredményeit a három műnem fontosabb műfajaiban, a kor jelentősebb irodalomtudományi munkáiban és az esszében. A hallgatók jártasságra tesznek szert a kulcsművek értelmezésében, megismerik a művek világképét, poétikai jellemzőit. Eközben képessé válnak korszerű irodalomtudományi ismereteik bővítésére, megtanulják önmagukat szóban és írásban szakszerűen kifejezni, szaktárgyi és szakmódszertani kompetenciáikat adaptív és kreatív módon alkalmazni.
Cél angol
The interpretation of the most significant and most characteristic works in the literary periods 1905-1919 and 1919-1945, and the practical application of theoretical knowledge. The course wishes to uncover the basic poetic principles and achievements of the given periods in the most important genres of the three kinds of literature, in the outstanding theoretical works and in the essays of the period. Students are familiarised with the interpretation of key works, get to know the worldview and poetic features of these works, and through this, they shall gain skills in expanding their up-to-date knowledge in literary criticism, learn to express themselves appropriately both orally and in writing, and apply their competences related to the subject and its methodology in an adaptive and creative way.
Tartalom
A jelzett irodalomtörténeti korszakok főbb irányzatainak, esztétikai és eszmei-gondolati tartalmainak az értelmezése a hallgatók által elolvasott művek elemzésével. Az esztétikai irányzatok és a magyar társadalmi fejlettség összefüggései. A legnagyobb alkotók, így Ady, Babits, Kosztolányi, Krúdy, Karinthy, Juhász Gyula, Tóth Árpád, Füst Milán, Illyés, Tamási, Németh László, Szabó Dezső, Déry Tibor, Szerb Antal, Márai Sándor, Radnóti Miklós, József Attila, Szabó Lőrinc meghatározó – és a magyar irodalom folyamataiban is kiemelkedő – alkotásainak értelmezése az irodalomelmélet, a világirodalmi és a történelmi összefüggések koherenciáiban. A polgári, a népi, a szociálisan társadalom-analizáló irányzatok értékei. A határon túli magyar irodalom jelentősebb alkotói 1919–1945 között. Kuncz Aladár, Dsida Jenő, Ápriliy Lajos, Reményik Sándor alkotásai. A jelesebb folyóiratok szerepe, az irodalomkritika és -kutatás főbb irányai a korban.
Tartalom angol
The interpretation of the main trends, aesthetic, ideological and intellectual contents of the given literary periods with the help of discussion of works assigned to students. The interrelatedness of aesthetic trends and the development of Hungarian society. The analysis of the determining (both in world literature and in Hungarian literature) works of the greatest writers, including Ady, Babits, Kosztolányi, Krúdy, Karinthy, Gyula Juhász, Árpád Tóth, Milán Füst, Illyés, Tamási, László Németh, Dezső Szabó, Tibor Déry, Antal Szerb, Sándor Márai, Miklós Radnóti, Attila József, Lőrinc Szabó, in the coherence of literary historical, world literature and historical contexts. The values of middle-class, rural and social-analytical trends. The most significant writers of Hungarian minority literature in the neighbouring countries. The works of Aladár Kuncz, Jenő Dsida, Lajos Áprily, Sándor Reményik. The role of outstanding periodicals; the main directions of literary criticism in the given periods.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
N. Horváth Béla 2008. A líra logikája. József Attila. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kabdebó Lóránt–Kulcsár Szabó Ernő (szerk.) 1992. „de nem felelnek, úgy felelnek”. A magyar líra a húszas, harmincas évek fordulóján. Pécs: Janus Pannonius Egyetemi Kiadó.
Kabdebó Lóránt–Kulcsár Szabó Ernő (szerk.) 1993. Szintézis nélküli évek. Nyelv, elbeszélés és világkép a harmincas évek epikájában. Pécs: Janus Pannonius Egyetemi Kiadó.
Kocsis Rózsa 1982. Minőségeszmény Németh László szépírói műveiben. Budapest: Magvető Könyvkiadó.
Pomogáts Béla 1981. A tárgyias költészettől a mitologizmusig. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Irodalom angol
N. Horváth Béla 2008. A líra logikája. József Attila. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kabdebó Lóránt–Kulcsár Szabó Ernő (szerk.) 1992. „de nem felelnek, úgy felelnek”. A magyar líra a húszas, harmincas évek fordulóján. Pécs: Janus Pannonius Egyetemi Kiadó.
Kabdebó Lóránt–Kulcsár Szabó Ernő (szerk.) 1993. Szintézis nélküli évek. Nyelv, elbeszélés és világkép a harmincas évek epikájában. Pécs: Janus Pannonius Egyetemi Kiadó.
Kocsis Rózsa 1982. Minőségeszmény Németh László szépírói műveiben. Budapest: Magvető Könyvkiadó.
Pomogáts Béla 1981. A tárgyias költészettől a mitologizmusig. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Jánosi Zoltán