Főoldal > 2016/2017. tanév > Testkultúra elmélet és sporttörténet (EU és sport)

Tantárgy kódja

TNO1005

Tantárgy neve

Testkultúra elmélet és sporttörténet (EU és sport)

Tantárgy angol neve

History of Sport

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tantárgy általános célja az egyetemes és a magyar testkultúra történet legfontosabb fejezeteinek a megismertetése. Specifikus célja az iskolai testnevelés és a teljesítménysport kialakulásának, fejlődésének bemutatása. A hallgató legyen alkalmas a társadalmi folyamatok fejlődésének tükrében megítélni a testkultúra és a sport elsődleges nemzet-egészségügyi fontosságát és a modern életmódhoz való elsődleges kapcsolódását. Legyen képes a testkultúrát, mint az emberiség társadalomtörténetileg meghatározott értékalkotó tevékenységét bemutatni. Tudja megértetni azt, hogy az ember egyre bonyolultabbá váló életviszonyaihoz való testi alkalmazkodóképességének megvalósítása kulcsfontosságú a mindennapi életvitel szempontjából.

Cél angol

The general aim of the subject: to acquaint students with te most important universal and the hungarian bodyculture history's chapters. The conditions of the ancient grecian olympic movement's formation and the circum-stances of the supposed date of the first ancient olympic and arrange of the competition.

Tartalom

A testkultúra eredete. Az őskori embertestkultúrája. Az ókori Kelet országainak, az ókori görög világ (Spárta, Athén, Isztmosz, Nemea, Püthó, Olümpia) és az ókori Róma testkultúrájának története. A középkor testkultúrájának története, különös tekintettel a magyarországi testkultúra alakulására. Az újkorba való átmenet és az újkor időszakának testkultúrája. Az újkori olimpizmus története. A testkultúra története 1945 után.

Tartalom angol

The specific aim: the showing of the school education and the sportachievement's formation and development. The recall of the ancient olympic and the succes of the first modern olympic foundation. The summer olympic game's most important stories and message of the world.

Számonkérés

félévközi zh kollokvium

Számonkérés angol

mid-term test examination

Irodalom

DALLOS S., HORVÁTH L., KUN L. (1999): A testkultúra történetének főbb csomópontjai. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza LEPES J. (2008): Fejezetek a testkultúra történetéből. Forum Könyvkiadó KERTÉSZ I. (1996): Az ókori Olümpiai játékok története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest FÖLDES É., KUN L., KUTASSY L.(1998): A magyar testnevelés és sport története. Sport Kiadó, Budapest KUN L. (1998): Egyetemes testnevelés- és sport történet. Sport Kiadó, Budapest

Irodalom angol

DALLOS S., HORVÁTH L., KUN L. (1999): A testkultúra történetének főbb csomópontjai. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza LEPES J. (2008): Fejezetek a testkultúra történetéből. Forum Könyvkiadó KERTÉSZ I. (1996): Az ókori Olümpiai játékok története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest FÖLDES É., KUN L., KUTASSY L.(1998): A magyar testnevelés és sport története. Sport Kiadó, Budapest KUN L. (1998): Egyetemes testnevelés- és sport történet. Sport Kiadó, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

TSI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szatmári Zoltán

Ekvivalencia

TNB1511