Főoldal > 2016/2017. tanév > Szakmódszertan, Komplex tantárgypedagógia

Tantárgy kódja

KEO8004

Tantárgy neve

Szakmódszertan, Komplex tantárgypedagógia

Tantárgy angol neve

Complex pedagogy

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

8

Cél

A tárgy célja a szaktudományi ismeretanyagok ötvözése olyan didaktikai, pedagógiai és pszichológiai elemekkel, melyek szükségesek az iskolai (és iskolán kívüli, pl. nyári tábor) programok szervezéséhez és megvalósításához. A tantárgy célja továbbá a fenntarthatóság pedagógiájának és a környezeti nevelés kapcsolatának bemutatása, a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai tartalmának megismertetése. A gyakorlati foglalkozások kiemelt célja a tanításhoz szükséges korszerű módszerek megismertetése és elsajátíttatása.

Cél angol

Students are encouraged to realise that the environment cannot be separated from economy, politics and culture, and that teachers who claim to educate in the interests of a more sustainable future, should have a sound understanding of different subjects of scientific and environmental thought

Tartalom

A környezeti nevelés a klasszikustól a modernig. A környezeti nevelés a mai iskolában. A környezeti elemek (víz, levegő, talaj) és szennyezők, a hulladék-és energiagazdálkodás kérdései tanításának módszertana. Alapvető ismeretek fenntarthatóságra nevelés pedagógiájának az iskolai életben való elfogadtatásához. A környezeti neveléssel kapcsolatos tanórán- és iskolán kívüli programok (pl. erdei iskola, jeles napok, nyári táborok, szakkörök stb.), kísérletek és terepi feladatok szervezéséhez és vezetéséhez szükséges ismeretek. Ezen belül: – Környezeti nevelés jelentősége. A természetismeret-környezettan tanítás általános alapkérdései, hagyományai és jelene, törvényi szabályozása. Környezeti nevelés a különböző életkorokban. Környezeti nevelés a tantervekben. A Nemzeti alaptanterv követelményei. – Iskolai szabályozás: az iskola környezeti nevelési programja, a természetismeret-környezettan tárgy tananyagának beillesztése az iskolák tantervébe, az ökoiskola cím. – A természetismeret-környezettan oktatás tanórai keretei, a környezettan tantárgy tartalma, felépítése, létező tantervi programok megismerése, a tanórai munka tervezése, környezeti tartalmak a szaktárgyi órákon, az oktatás módszerei a Nemzeti alaptanterv, a kerettanterv és az érettségi követelmények alapján. – A természetismeret-környezettan tanítás iskolán kívüli lehetőségei, formái, tartalma, szerepe. - Az írott és digitális média, az oktatócsomagok használata. Pályázatok írása. – Készségfejlesztések: problémamegoldó, konfliktuskezelési, együttműködési, önálló ismeretszerzési, elemző, megfigyelő, kommunikációs, vita, előadói készségfejlesztés. A félév gyakorlati foglalkozásain a hallgatók mikrotanításokat mutatnak be. Ezek folyamán kerül sor a környezeti nevelésben alkalmazható kísérletek bemutatásra is. A demonstrációs és tanulói kísérletek gyakorlati kérdései. Csoportos és egyéni kísérletezés. A leggyakrabban elkövetet hibák. Kísérletek a vízvédelem területéről. Légszennyezéssel, talajvédelemmel kapcsolatos kísérletek. Kísérletek a hulladékok és az egészségvédelem tárgyalásához. A gyakorlat során a fenntarthatóságra nevelés lényegét és megvalósítási lehetőségeit tárgyaljuk. Ezen belül: - Az egész életen át tartó tanulás. - A fenntarthatóság, mint interdiszciplináris megközelítés. - A rendszerszemlélet és a kritikai gondolkodás fejlesztése. - Az együttműködés és a társas készségek fejlesztése. - Multikulturális perspektívák és az eltérő esélyek. - Az egyes ember szerepe. - Települések és a helyi közösség a fenntarthatóság pedagógiája érdekében. - Komplex látásmód, amely magában foglalja a természeti, az épített és a társadalmi környezetet, valamint a lokális, a regionális és globális szemléletű környezeti gondolkodást. - A jövő iránt való elkötelezett magatartás. – Az oktató-nevelő munkában a fenntarthatóságra nevelés interaktív, képességfejlesztő módszerei.

Tartalom angol

Mixing science, history, art and education for sustainability may sound strange, but it can also be liberating for students and teachers. Films, photographs, poems and music, oral resources, written accounts, just like presentations in written, pictorial, oral formats help us explore links between environmental education and other subjects and develop knowledge and understanding.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Kiss Ferenc – Szabó Árpád: Környezet-tudomány-történet, Bessenyei Kiadó, 2005. ISBN 9637336 21 4 Barangolás a tantárgyak között. Módszertani segédlet komplex témák feldolgozásához. FSC, 2000. Kiss Ferenc- Tóthné Kosztin Beáta - Vallner Judit (2012): Transzdiszciplináris oktatás, KÖRNYEZETTAN TANÍTÁSA c. könyvben, Debrecen, Nyíregyháza, 99. o. ISBN 978 963473 561 8

Irodalom angol

Kiss Ferenc – Szabó Árpád: Környezet-tudomány-történet, Bessenyei Kiadó, 2005. ISBN 9637336 21 4 Barangolás a tantárgyak között. Módszertani segédlet komplex témák feldolgozásához. FSC, 2000. Kiss Ferenc- Tóthné Kosztin Beáta - Vallner Judit (2012): Transzdiszciplináris oktatás, KÖRNYEZETTAN TANÍTÁSA c. könyvben, Debrecen, Nyíregyháza, 99. o. ISBN 978 963473 561 8

Tantárgyfelelős intézet kódja

KOI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Kiss Ferenc