Főoldal > 2016/2017. tanév > Mozgástanulás és mozgás elemzés (Biomechanika)

Tantárgy kódja

TNO1007

Tantárgy neve

Mozgástanulás és mozgás elemzés (Biomechanika)

Tantárgy angol neve

Motor Learning and research of movement

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A tananyagban központi szerepet kap a motoros tanulás folyamatának értelmezése. Ezen belül a kialakulást befolyásoló társadalmi és biológiai feltételek elemzése, a különböző szabályozási modelleket képviselő mozgáskészségek kialakulásának fázisai, speciális megjelenési formái. Cél, hogy a testnevelés szakos hallgató ismerje a mozgástanítás során a motoros tanulást elősegítő eljárásokat, a tanítási-tanulási folyamat motoros, valamint kognitív aspektusának tudatos transzferáló eszközként való alkalmazásának lehetőségeit az egyes korosztályok oktatási ismereteinek figyelembevételével. Legyen képes a természettudományos szemléletmódjának elmélyítésével hozzájárulni a tudományos igényű mozgáselemzéshez, a testnevelés és sportoktatás hatékonyságának növeléséhez. A biomechanika ismeretanyagának és módszereinek felhasználásával legyen alkalmas az ember mozgatórendszerének vizsgálatára, valamint a testgyakorlatok és az alapsportágak legalapvetőbb testhelyzeteinek és mozgásainak kinematikai, dinamikai, energetikai és izomműködés szerinti elemzésére.

Cél angol

The subject concentrates on the analysis of motoric learning, including the social and biological conditions, the different phases of abilities representing various control models and their special examples.The subject concentrate of the scienific analysis of the movements by the knoledges and methods of the biomechanics.Investigate of the main exercises, body posture in the different sports by the kinematics, dynamics, energetics and muscles movements.

Tartalom

A mozgásfejlődés fogalma, életkori sajátosságai. A mozgás szerkezete, a motoros tanulás és oktatás stratégiája. A mozgáskészség értelmezése, kialakulása, az absztrakció problémája. Transzferhatás a motoros tanulásban. A biomechanika fogalma, tárgya, jelentősége. Mechanikai alapfogalmak. A mechanikai mozgások osztályozása. Kinematika. Egyszerű és összetett mozgások. Dinamika: Kinetika- Newton törvényei; Statika: Az emberi test „középpontjai”. Súlypont meghatározás módszerei. Egyensúlyi helyzetek. Sportmozgások biomechanikai elemzése. Emelők az emberi szervezetben. Hemodinamikai alapfogalmak. A keringési és a légzőrendszer biomechanikája.

Tartalom angol

Term of the motor developement.Typify of the movement in the ages.Structure of the movements. Strategy of the motor learning and teaching. Maturation of the motor skills. Problem of the abstraction. Transfer effect in the motor learning.Meaning and importance of Biomechanic. Basic meanings of Biomechanic. Sorting of mechanical movement. Meaning of Kinematic. Basic and complex movement. Dinamic, Kinetic, Static. Lows of Newton.Research of human motion system. Study of exercises and body posture of basic sports in accordance with lows of Kinematic, Dinamic and Energetic. Basic meanings of Haemodinamic, Biomechanic of Cardio- Respiratory System.

Számonkérés

félévközi zh kollokvium

Számonkérés angol

mid-term test examination

Irodalom

BARTON J.(1983): Biomechanika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 270. BARTON J.(1995): Biomechanikai járáselemzés. Aesculart. Budapest, 77. FARMOSI I.(1999): Mozgásfejlődés. Dialóg Campus Kiadó, Budapest- Pécs, 131. JÓLESZ F.(1980): A sportmozgások biomechanikája. Tankönyvkiadó, Budapest, 300. MAXIN I.(2002): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 280. PRISZTÓKA GY. (1998): Testnevelés elmélet. Dialóg Campus Kiadó, Budapest- Pécs, 234.

Irodalom angol

BARTON J.(1983): Biomechanika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 270. BARTON J.(1995): Biomechanikai járáselemzés. Aesculart. Budapest, 77. FARMOSI I.(1999): Mozgásfejlődés. Dialóg Campus Kiadó, Budapest- Pécs, 131. JÓLESZ F.(1980): A sportmozgások biomechanikája. Tankönyvkiadó, Budapest, 300. MAXIN I.(2002): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 280. PRISZTÓKA GY. (1998): Testnevelés elmélet. Dialóg Campus Kiadó, Budapest- Pécs, 234.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TSI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vajda Ildikó

Ekvivalencia

TNB1518