Tantárgy kódja
MAO1128
Tantárgy neve
Klasszikus stílusok és műnemek
Epika, dráma, líra
Tantárgy angol neve
Classical Styles and Genres of Art
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
A hallgatók ismerjék meg alaposan az egyetemes és a magyar epika-, dráma-, és líratörténet legkiemelkedőbb alkotásait. Szerezzenek ismereteket a klasszikus elbeszélésmódok, dramaturgia, a dráma- és líraelmélet fontosabb kérdésköreiből. Legyenek képesek korszerű irodalomtudományi, társtudományi ismeretek megszerzésére, bővítésére, tudják önmagukat szóban és írásban árnyaltan kifejezni, szaktárgyi és szakmódszertani kompetenciáikat adaptív és kreatív módon alkalmazni. Legyenek képesek továbbá a magyarázó, kérdező, instruáló, visszacsatoló, értékelő, tevékenységszervező, kapcsolatteremtő, -tartó, -záró kommunikációs kultúrájuk fejlesztésére.
Cél angol
To get acquainted students with the most outstanding works of the history of universal and Hungarian epic, drama and lira. Students should obtain knowledge of substantial topics of classical methods of narrative, of playreading and of history of drama and lira. Students should be able to widen their knowledge in modern literary and social science, they should express themselves elaborately orally and in writing.
Tartalom
Az epika-, a dráma- és a líratörténet leghíresebb műveinek megismerése. Homérosz, Szophoklész, Shakespeare, Cervantes, Moliere, Csehov, illetve Katona József, Madách Imre, Németh László, illetve Csokonai Vitéz Mihály, Petőfi Sándor, Arany János, Ady Endre alkotásainak értelmezése. Epikai, drámai és lírai művek elemzése. Narratológiai kitekintés.
Tartalom angol
Getting knowledge of the most significant works of the history of epic, drama and lira. Interpretation of works from Homer, Sophocles, Shakespeare, Cervantes, Moliére, Csehov, furthermore József Katona, Imre Madách, László Németh, and Mihály Csokonai Vitéz, Sándor Petőfi, János Arany, Endre Ady. Analysis of epic, dramatic and lyrical writings. Learnings in story-telling.
Számonkérés
házi dolgozat, félév végi zárthelyi: gyakorlati jegy
Számonkérés angol
home assignment, end-term test: term grade
Irodalom
Bécsy Tamás 2001. A drámamodellek és a mai dráma. Budapest: Dialóg Campus Kiadó.
Bókay Antal 2000. Líra az ezredfordulón – poétikaelméleti szempontból. Alföld, 2. 33–45.
Fischer-Lichte, Erika 2001. A dráma története. Pécs: Jelenkor Kiadó.
Gintli Tibor–Schein Gábor 2003. Az irodalom rövid története. Pécs: Jelenkor.
Thomka Beáta 1981. Prózapoétika vagy narratológia? http://adattar.vmmi.org/cikkek/12351/hid_1981_11_11_thomka.pdf
Irodalom angol
Bécsy Tamás 2001. A drámamodellek és a mai dráma. Budapest: Dialóg Campus Kiadó.
Bókay Antal 2000. Líra az ezredfordulón – poétikaelméleti szempontból. Alföld, 2. 33–45.
Fischer-Lichte, Erika 2001. A dráma története. Pécs: Jelenkor Kiadó.
Gintli Tibor–Schein Gábor 2003. Az irodalom rövid története. Pécs: Jelenkor.
Thomka Beáta 1981. Prózapoétika vagy narratológia? http://adattar.vmmi.org/cikkek/12351/hid_1981_11_11_thomka.pdf
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Antal Attila